Smart Glitter

Smart Glitter

29-11-2005 10:50 Laatste update: 30-04-2018 04:15

Speciale lak en Italiaans leer.

Smart lanceert de glitter editie van zijn Forfour. Ingeborg maakte een proefrit. In haar regenpak.

Eerder dit jaar presenteerde Smart een conceptversie van zijn Forfour met transparante body panels. Daar was ik wel van gecharmeerd, maar de versie is helaas bij een concept gebleven. In plaats daarvan presenteerde Smart afgelopen vrijdag in Zoetermeer de glitter editie van de Forfour. Met italiaans leer van binnen en glitterlak in de kleuren Hard Blue, Posh Purple en Angel Blue gaat ook Daimler Chrysler voor bling bling.

De standaard Forfour is voor Smart een stap uit het eigenwijze en extraverte imago richting doorsnee compacte auto's. Naar mijn mening vermindert de komst van de 'gewone' Forfour zelfs dit selling point van de Fortwo en de Roadster. Met de glitter editie lijkt Smart weer iets van de oorsprong op te pakken. Maar is een likje verf genoeg?


Het weer bij de presentatie was niet zo glitter...


Bij de introductie lag de prijs van de Smart Forfour op 16 duizend euro. Tot eind van het jaar is hij, vanwege tegenvallende verkoop, met een prijs van 9.900 euro stevig in de aanbieding. Voor die prijs krijg je een 1.0 liter driecilinder motor die 64pk levert, handmatige vijfversnellingsbak, ABS, in delen neerklapbare en verschuifbare achterbank, elektrische raampjes en kun je de kleuren van de veiligheidskooi en body panels mixen en matchen. Voor 495 euro extra rij je met glitterlak van buiten en van binnen luxe leer met opvallende stiksels.


Het gaat niet alleen om het uiterlijk, echte glitter zit van binnen.


Er zijn diverse extra opties voor de Forfour. De beste is de softtouch plus geautomatiseerde zesversnellingsbak. Naast automatisch schakelen kun je kiezen tussen sequentieel schakelen via pookje of flippers aan je stuur. Dat betekent dat de bak zelf ontkoppelt en je dus lekker door kan gassen. Ik ben een actieve rijder en bepaal graag zelf de versnelling. En ik viel wel voor de flippers. Ze gaven me zelfs een Schumacher gevoel. Nou moet ik zeggen dat de motor in mijn model 1,5 liter inhoud had. Maar als reporter moet je ook wel eens iets proberen dat je zelf niet direct zou doen, dus over op automaat.

Het valt me direct op dat het schokkerige koppelen zonder gas terug te nemen weg is. Die automaat schakelt soepeler dan ik! Het voelt onprettig zweverig als hij pas halverwege de bochten terugschakelt, maar dat is een kwestie van wennen. De dubbele kick-down voor turbo-boost als je het gas op de plank trapt, maakt het rijden weer leuk.


Onder haar regenpak droeg Ingeborg voor de gelegenheid een sprankelend topje.


Nog twee nieuwtjes. Allereerst het loungeconcept dat als optie leverbaar is. De voorstoelen kunnen omgeklapt worden zodat een brede bedbank ontstaat. Jammer dat de drive-in bioscoop dicht is. Ondertussen presenteert tuninghuis Brabus op de Motorshow in Essen hun jongste visie op de ForFour. De conceptcar is voorzien van een turbomotor met 210 pk, waarmee hij een topsnelheid van 235 km/h moet kunnen halen. Smart heeft een iets minder brute Brabus-versie in de verkoop.


Deze foto stuurde ze direct door naar Editie NL.


Een beetje glitter maakt de Smart Forfour wat betreft looks nog geen hoogvlieger. Deze Smart koop je niet voor zijn eigenzinnigheid, maar voor het parkeer- en rijgemak. En misschien omdat hij zo lekker zuinig rijdt.