Somber perspectief doorstart De Pers

Somber perspectief doorstart De Pers

30-03-2012 14:30 Laatste update: 28-04-2018 18:42

Zo'n 11 duizend fans van De Pers willen een abonnement nemen op de gratis krant die vrijdag voor het laatst verscheen.

De actie RedDePers.nl heeft de afgelopen twee weken een kleine 11 duizend reacties ontvangen van lezers die aangeven dat ze wel willen betalen voor een papieren of digitale abonnement, meldt De Pers vrijdag in zijn allerlaatste editie. Maar zelfs een digitale doorstart van de krant als betaalde nieuwssite is met deze aantallen erg onzeker.

De kans is groot dat dat plan niet doorgaat, aldus hoofdredacteur Jan Jaap Heij. "Voor eind april laten we weten of we verder gaan", staat er op de achterkant van de laatste De Pers. Op papier komt er sowieso geen vervolg.

De campagne 'Red De Pers' gaat de komende weken door, met onder meer een nieuwe stickeractie, maar de vooruitzichten zijn volgens mediakenners somber. "Wat de redactie wil, komt in het gunstigste geval een paar jaar te vroeg en zal waarschijnlijk veel langer onmogelijk blijken. Misschien dat het digitale avontuur even vol te houden is, maar echt levensvatbaar is het niet", meent Dolf Rogmans, hoofdredacteur van journalistenblad Villamedia.

De site DePers.nl stopt volgens de webredacteur in de loop van zaterdag met updaten en toont daarna een overzicht met nieuws van andere sites. De mobiele apps van de krant gebruikt de redactie om lezers op de hoogte te houden over de doorstartplannen. Fans van De Pers kunnen trouwens nog wel even vooruit met de PDF van 'Hup Ons', dat verscheen bij het 5-jarig jubilieum in januari. Dat boekje met 500 pagina's bevat een bloemlezing van de beste artikelen uit de gratis krant.