Sony zet in op 3D in 2010

Sony zet in op 3D in 2010

03-09-2009 08:54 Laatste update: 29-04-2018 09:08

De Japanse gigant kan én de tv's én de content leveren. Dat is ook hard nodig.

Waar Philips zijn 3DTV traject staakte, pikt Sony de draad op en kondigt op de IFA een groot offensief aan voor 3D in 2010. Op de beursvloer in Berlijn zal vanaf vandaag een eerste demonstratie worden gegeven.

3DTV. Is dat niet wat vroeg nu we net gewend raken aan HDTV? Ja, maar electronicafabrikanten moeten vooruit denken. Dat deed Philips ook al en ontwikkelde een systeem waar geen 3D-brilletje bij nodig was in tegenstelling tot Sony's oplossing, maar trok zich toch terug. Sony heeft echter een sterke troef in handen: het kan ook voor content zorgen via zijn films- en gamestak.

Van 3D games zijn nog weinig voorbeelden voorhanden. Tijdens de CES begin dit jaar werd een demo vertoond van Gran Turismo 5 in 3D. Het is echter nog geenzins duidelijk of die versie van het spel er daadwerkelijk komt. De gamer is in potentie wel een interessante doelgroep voor 3D.

De filmindustrie heeft de smaak al wat meer te pakken. Sinds het succes van The Polar Express in 3D in 2004 brengt Hollywood elk jaar een gering maar gestaag aantal films in 3D uit. Vandaag gaat in Nederland The Final Destination 3D in premiere in IMAX 3D theaters. Dit najaar wordt de 3D-versie van Avatar van James Cameron vewacht. Ook Blu-ray, de hd-opvolger van de dvd, zal geschikt gemaakt worden voor 3D.

Op tv is het 3D aanbod vrijwel non-existent. Televisiezenders zijn nog aan het overschakelen van standard definition op high definition, zoals onlangs nog Nederland 1, 2 en 3. De commerciële zenders van RTL volgen pas dit najaar. Het Britse Sky daarentegen lanceert volgend jaar al een 3D-zender.

HDTV was een zichtbare verbetering. De vraag is of 3DTV mensen ook over streep kan trekken, de meesten hebben immers net een flatscreen gekocht. We gaan het zien.

Update: Bright-blogger Paul Roggema is in Berlijn en mailde zojuist deze foto.