Spijkerbroeken passen met een robot

Spijkerbroeken passen met een robot

20-03-2013 15:04 Laatste update: 28-04-2018 13:01

Teun van den Neste

Amerikaanse spijkerbroekenwinkel gericht op mannen maakt winkelen voor kleding een stuk makkelijker.

Drukke winkels met stapels kleding en dan nog tussen al die stapels op zoek moeten gaan naar je maat. Ik kijk er altijd enorm tegenop als ik een nieuwe broek nodig heb. Online kopen, hoor ik je denken, maar een spijkerbroek pas ik toch graag voor ik 'm koop. Bij Hointer in Seattle pakken ze het gelukkig anders aan. Daar hangt van elke jeans maar één exemplaar in de winkel. Lekker overzichtelijk.

Aan de broeken van Hointer zit een label met een QR-code en een NFC-chip. Met je smartphone download je eerst de app van Hointer en scan je de broek die je wilt passen. In de app geef je je maat aan, daarna zie je een nummer van een pashokje verschijnen. Een robot gaat in de voorraad op zoek naar jouw maat en levert die in 30 seconden af in het pashokje.

Mocht ie niet passen dan gooi je de spijkerbroek in een stortkoker en gebruik je de app om de magazijnrobot een maatje groter of kleiner te laten bezorgen. Als je tevreden bent met je keuze, pak je de jeans mee en reken je af bij de self-checkout. Als je wilt komt er geen personeel meer aan te pas, maar mocht je vragen hebben dan kan je nog wel terecht bij iemand in de winkel.

Hointer is een initiatief van Nadia Shouraboura die eerder werkzaam was bij Amazon. Ze zag daar de mogelijkheden die online winkelen te bieden heeft, maar merkte ook dat het voor kleding vaak wenselijk is om eerst te passen. Van mij mag ze snel een winkel in Nederland openen.

De mannen van GeekWire gingen al kijken bij de conceptstore in Seattle: