Straatkunstenaars openen jacht op straatreclame

Straatkunstenaars openen jacht op straatreclame

vrijdag 10 augustus 2012 13:31

Een groep straatkunstenaars heeft genoeg de billboards in Engeland.

Dus maken ze hun eigen.

Net zoals in Nederland staan de straten in het Verenigd Koninkrijk vol met reclame. Vooral in de centra van de steden komen overal billboards op je af. Een groep straatartiesten had er genoeg van en trok ten strijde.

De tegencampagne Brandalism is een project van het Billboard Liberation Front, zoals te lezen is op Laughingsquid: "We zijn moe van het geschreeuw van advertenties op elke hoek van de straat. Daarom hebben we besloten om samen te komen met een groep vrienden om ze aan te pakken, billboard voor billboard."

In juli trokken 25 artiesten uit acht landen trokken vijf dagen Manchester, Birmingham, Leeds, Bristol en Londen in om hun tegenbeweging in de praktijk te brengen. Het concept was simpel: kies een billboard en maak er een poster overheen. Bonuspunten werden verstrekt als er een deel van onderliggende poster in terugkwam.

De foutmeldingen van Jilly Ballistic in New York kunnen ook onder Brandalism worden gerekend. Zo zie je maar: marketing is dood.

Bram blogt sinds 2011 voor Bright, voornamelijk over de overlap van kunst, cultuur en media met technologie. Daarnaast is hij uitbater van Torpedo, het kleinste theater van Amsterdam.