Straks alleen nog maar Twitteren via één Twitter-app?

Straks alleen nog maar Twitteren via één Twitter-app?

donderdag 02 augustus 2012 12:04

Een koerswijziging van Twitter om meer advertentieinkomsten te krijgen, kan Twitter-apps als Echofon en Tweetbot de kop kosten.

Twitter heeft het al jaren lastig met het vinden van een goeie inkomstenbron. Er wordt wel wat geadverteerd en bedrijven kunnen tegen betaling een plekje als trending topic kopen. Toch is dat niet genoeg en dus gaat Twitter veranderen. Vrij radicaal als we de voorspellingen van Mike Isaac van het Amerikaanse techblog AllThingsD mogen geloven. Vooral voor externe Twitter-apps als Tweetbot, Echofon maar ook voor Flipboard ziet hij de bui al hangen.

Tot nu toe was het altijd zo dat ontwikkelaars van dergelijke apps vrijelijk gebruik konden maken van de data van Twitter. En zo vond je Twitter op veel plekken in verschillende vormen terug. Flipboard integreerde ze tussen andere nieuwtjes, Tweetbot groeide uit tot een populaire app die meer biedt dan die van Twitter zelf. Maar een maand geleden kondigde Twitter op hun ontwikkelaars-blog een koerswijziging aan.

De bewoording van Twitter is vaag, maar Isaacs denkt erachter te zijn waar Twitter heen wil: Cards. Zo noemt Twitter de extra info die je krijgt als je onder een tweet op openen drukt. Een tweet klapt dan open om bijvoorbeeld een Instagram-foto of YouTube-video te laten zien. Een rijkere tweet dus, interessant voor adverteerders. Maar alleen als de tweet ook in die vorm gezien wordt. Zolang Twitter in allemaal verschillende vormen te zien is, scheelt dat inkomsten.

Isaacs denkt dat al die externe Twitter-apps voor een keuze komen te staan: stoppen of die Cards opnemen in hun app. En dat tweede is nog optimistisch gedacht. Voor hetzelfde geld is het straks compleet gedaan met apps die Twitter in een andere vorm aanbieden. Een ding is duidelijk: Twitter lijkt qua verdienmodel meer de kant van Facebook op te gaan. Leuk voor adverteerders, maar de gebruiker gaat erop achteruit.

Floris wordt enthousiast van gadgets, films, series en games, maar als er iets slechts tussen zit begint hij al snel te brommen. Wordt daarom door collega's ook wel 'de Maarten van Rossem van de techjournalistiek' genoemd. Die geuzenaam draagt hij met trots.

Reacties

Hahaha, iemand denkt dat twitter nog bestaat over 5 jaar.

 

Ik denk zeker wel dat Twitter nog zal bestaan over 5 jaar. Maar Twitter als geheel biedt mij persoonlijk weinig meerwaarde boven andere sociale media om veel reclame te "slikken". Zodra Twitter teveel van het huidige, simpele en redelijk reclamevrije model afstapt ben ik er ook net zo makkelijk weer weg.

 

Linkedin toont ook al geen tweets meer met de extensie #in. Over 5 jaar moet je weer solliciteren bij een krant om journalist te mogen spelen.