Studiewijzer 2: Concern

Studiewijzer 2: Concern

25-07-2007 12:39 Laatste update: 29-04-2018 21:32

Nieuwe creatieve studies sluiten aan bij de veranderingen in onze maatschappij.

Bright zet drie bijzondere studies op een rij. Nummer 2: Concern.

Een rode deur, ietwat buiten het gebaande pad naar het PostCS-gebouw in Amsterdam. De rode lijn erachter leidt tussen het vuile beton van hal en werkplaats naar de eveneens rode ruimtes van Concern, praktijkopleiding voor toegepast ontwerp. Hier wordt duidelijk anders geleerd en gewerkt.


De praktijk van o.a. architectuur dringt met die bouwkranen en heipalen om je heen tot je oren door.


Concern beoogt niet DE zaak te zijn, laten we dat voorop stellen. Het gaat bij Concern juist ook om de zachte kant van de naam [to concern]. Want ontwerper Gilian Schrofer, die met zakelijk partner Cindy Bosma het initiatief nam, maakt zich zorgen. Bestaande opleidingen voor productontwikkeling en interieurontwerp zijn de aansluiting met de praktijk kwijt.


Cindy (midden) en Gilian (links) delen hun concern over onze 2D en 3D omgeving.


Want als je na fictieve opdrachten aan een willekeurige kunstvakopleiding de werkende wereld instapt, wordt je eigenheid meteen onder druk gezet door begroting, boekhouding, bedrijfsvoering, visie van baas, bedrijf, of opdrachtgever. Daar hebben velen het een aantal kostbare jaren moeilijk mee. Schrofer:' Je moet er voor je dertigste klaar voor zijn. Juist als je nog fris bent.'

De eerste vijf student-ontwerpers die aan de anderhalf jaar durende opleiding begonnen zijn, worden dit najaar aangevuld met nog eens acht studenten. Per week krijgen ze één dag en twee avonden les. Vier dagen werken ze als zelfstandig ondernemer voor het ontwerpbureau Concern. Je schrijft een offerte om aan een door Schrofer binnengehaald project deel te nemen. Naast praktische voorbereiding als klantcontact, business plan en boekhouding leer je te ontwerpen voor een toonaangevend bureau. Want Schrofer, voorheen ontwerper voor Concrete, is met de Supperclub, Coffee Company en Lairesse apotheek in zijn portfolio een interessante leerschool.


'Nou moet je eens ophouden over dat interdisciplinaire werken! Ik probeer hier te studeren!'


Concern is niet alleen praktisch voor de student. Schrofer heeft zichzelf na een tijd in de horeca een belofte gedaan:' Ik wil nooit meer personeel hebben. Medewerkers betalen in aandelen, freelancers, ik heb het allemaal geprobeerd maar voor mij werkt dat niet. Maar ik heb wel teveel werk om zelf te doen.' Met Concern gebruikt hij jonge mensen, en zij gebruiken hem.

De opdrachtgever vist in een kweekvijver van jong internationaal ontwerptalent, met de bijbehorende voordelen van investeren in de jonge garde die bijgestaan wordt door een gerenommeerd team van docenten en vakidioten.


He, dat project Mustsee bioscoop in Delft kennen we uit Bright 14.


Van de tentoonstelling van fotografe Rineke Dijkstra in het Stedelijk Museum tot het interieur van de Mustsee Bioscoop in Delft. De praktijkopleiding slash ontwerpbureau werkt aan toegepast ontwerp in onze 3D- en 2D-omgeving. Van website tot architectuur beslaat het werkveld de ruimte tussen groot en klein maar ook de verschillende disciplines.


STUDIE :: Concern, interdisciplinaire praktijkschool voor toegepaste vormgeving. Studierichtingen: Ontwerper of Design Manager
INSTITUUT :: Zelfstandige stichting
LOCATIE :: Amsterdam
VOOROPLEIDING :: Gevraagd niveau is een Bachelor in een designdiscipline met twee jaar werkervaring (of aantoonbaar vergelijkbaar niveau).
LENGTE :: (meer dan) Voltijd, 1,5 jaar
BEROEPEN :: Van grafisch ontwerper tot designmanager en van zelfstandig product- tot interieurontwerper.
TITEL :: Master of Applied Arts (accreditatie in aanvraag)
KOSTEN :: 15.000 euro, waarvan je voor je gedane werk 5000 euro kan terugverdienen. Een lening bij de bank kan geregeld worden.
STU-FI :: Geen. Concern blijft graag onafhankelijk.
MEER WETEN :: www.concern.nu

Dit is de tweede aflevering in een serie van drie over nieuwe interessante studies. Volgende week KaosPilots, vorige week Concept Design.