Stuur een kop koffie naar vrienden in de stad

Stuur een kop koffie naar vrienden in de stad

vrijdag 02 maart 2012 14:33

Chummee laat aan vrienden op Facebook of Twitter cadeautjes en versnaperingen sturen die direct in Amsterdam zijn op te halen.

Chummee laat gebruikers een kop koffie, een cocktail, een lekker broodje, snoep of bloemen sturen naar een vriend op Facebook of Twitter. De ontvanger krijgt een melding via Facebook, Twitter of e-mail en kan dan als een tegoedbon een QR-code downloaden. Die code is meteen in de desbetreffende winkel of horecazaak die met Chummee samenwerkt te verzilveren. 'Met Chummee maken we het mogelijk om direct een echt cadeautje naar een vriend of bekende te sturen', aldus mede-oprichter Kirsten Martens. 'Het gaat niet om iets wat je later opgestuurd krijgt of een virtueel cadeau, maar dingen waar je meteen in de stad van kan genieten.' 

De Amsterdamse startup is deze week live gegaan met een bescheiden aantal winkels en horecazaken in de hoofdstad, maar het aantal aangesloten bedrijven en steden wordt de komende tijd uitgebreid. Uiteindelijk wil Chummee ook buiten Nederland actief worden. Martens: 'Chummee is geen nieuwe Groupon: de site biedt geen kortingen en werkt alleen met zaken die volgens haar iets bijzonders te bieden hebben. Voor kortingen gebruik je Chummee dus niet, wel voor het geven van leuke presentjes tot 25 euro.' De site werkt liefst samen met wat luxieuze zaken, waarvan het een commissie ontvangt 

De site werkt onder meer samen met enkele speciale horecazaken, zoals de wifi-vrije De Koffie Salon, de Tea Bar, frozen yoghurt-koning Frozz en snoepgalerie Papabubble. 'We willen vooral dat je vrienden kan sturen naar de leuke, bijzondere plekken in de stad', aldus Martens. De bedoeling is uiteindelijk dat als je weet dat een vriend(in) in de stad rondloopt, je hem of haar direct iets lekkers of moois kan sturen, wat meteen is op te halen of te consumeren. 

De man-vrouw-verhouding onder de eerste gebruikers lijkt volgens Martens redelijk gelijk te zijn. Gebruikers kunnen op Facebook ook suggesties achterlaten voor andere winkels en horecazaken die ze graag aan het Chummee-netwerk toegevoegd zouden willen zien. Martens: 'Uitbreiding naar andere steden staat hoog op het verlanglijstje. Eerst nog wat meer leuke aanbieders in Amsterdam aansluiten en daarna gaan we buiten Amsterdam kijken.'

Tonie was in 1999 een van de eerste bloggers in Nederland. Sinds onze start in 2005 doet hij dat ook voor Bright. Sinds 2014 is Tonie de eindredacteur van Bright.nl.