Succes kun je horen

Succes kun je horen

dinsdag 10 september 2013 16:03

Industrieel ontwerper Rhys Duindam maakt muziek van je sportwedstrijd en stimuleert je te bewegen.

Nike+ Fuelband, Fitbit Flex en Jawbone Up. Er zijn allerlei dataverzamelaars van je dagelijkse activiteit op de markt. Rhys Duindam (net afgestudeerd industrieel designer aan de TU in Eindhoven) vindt al die grafiekjes mooi, maar mist de fun-factor. Met [ ] (uitgesproken als "tchk tchk") laat hij goals, dunks en ollies horen.

[ ] is een klein doosje dat een sportschoen, hockeystick, skateboard of racket verandert in een controller voor een audiogame. "Je verdient als speler geluid rewards, experiencepunten en levels. " In het filmpje zie je hoe basketballers over de vloer bewegen als een soort Super Mario. Door meer geluid toe te voegen in een wedstrijd, word je gestimuleerd te sporten. Duindam zelf wordt door de Jawbone of Fuelband niet gemotiveerd om meer actief te worden. "Ik als gamer wil daar graag iets aan doen."

Als andere reden noemt hij zijn gameverslaving aan World of Warcraft. "Toen ik mijn account had gedeletet, vond ik de wereld eerlijk gezegd best saai. Hoe kan basketbal net zo leuk zijn als een draak verslaan? Maar door videogametechnieken te gebruiken is het net zo leuk. [ ] is voor iedereen die houdt van sporten of gamen."

Met [] brengt Duindam games naar het sportveld in plaats van andersom. Het patent voor [ ] is aangevraagd en het gaat in productie. "Ik ben mijn eigen bedrijf Nupky begonnen om mijn ontwerpen op de markt te brengen."

Duindam is door Het Nieuwe Instituut gekozen tot een van de HOT100 e-cultuurtalenten van dit jaar. Tijdens TodaysArt in Den Haag op 27 en 28 september onderscheidt Het Nieuwe Instituut deze HOT100 in een show en verschijnt voor de zevende keer het jaarlijkse HOT100-talentenboek.

Ingeborg blogt als freelancer voor Bright.nl sinds de start in oktober 2005. Zij schrijft over haar eigen vakgebied - architectuur en stedenbouw - maar heeft zich ook bekwaamd in design en duurzaamheid.