32 :: Turbo papa

32 :: Turbo papa

01-03-2010 12:54 Laatste update: 29-04-2018 06:33

Rutger maakt zichzelf wijs dat de Porsche Panamera Turbo de ultieme papawagen is. Geef ‘m eens ongelijk.

De meeste jongetjes dromen over een sportauto voor later als ze groot zijn. Dan begin je met werken, ben je trots op je nieuwe Golf GTI uit '94. En ga je geloven dat die Golf een sportauto is, of je wacht twintig jaar tot de kinderen het huis uit zijn, je spuugzat bent van je vrouw, en een Porsche 911 neemt in de personal lease. Het leven is hard.

Persoonlijk heb ik mezelf wijs gemaakt dat je mannelijker bent in een stationwagon dan in een flitsende coupé. De redenering is dat als je niets te compenseren hebt, die spoilers en grommende uitlaten nergens voor nodig zijn. Die familieauto moet desalniettemin wel sneller bij het stoplicht weg zijn dan die Golf GTI uit '94 met die HEAO'er achter het stuur. Zelfs als er twee kinderzitjes achterin geplaatst zijn, wil ik nog die stoplichtsprint winnen.

Ik schijn niet de enige te zijn met dat idee, want je kunt al jaren übersaloons en -stationwagons kopen. De Audi RS4 en RS6, de BMW M5, Mitsubishi's EVO, Volvo's T5, de lijst is bijna oneindig. Maar in alle gevallen zijn dat gewone auto's omgetoverd tot racemonsters. Nooit sportauto's die omgetoverd zijn tot praktisch bruikbare familiewagens. Tot voor kort dan. De nieuwe Porsche Panamera is in alle opzichten een sportauto, op de extra deuren na. Laten we daar de kinderen eens achterin zetten en een stoplichtsprintje doen.

Er bestaat nogal wat controverse over het bestaansrecht en uiterlijk van de Panamera. Porschepuristen vervloekten de automaker uit Stuttgart al rond de introductie van de PC Hoofttractor suprème, de Cayenne. Maar dat is ondertussen het meest verkochte model Porsche. De verwachte verkoopaantallen voor de Panamera liggen rond de 30 duizend per jaar, waarvan eenderde in de VS. In de eerste maanden van verkoop overtrof Porsche zijn eigen verwachtingen al. Ondanks de recessie.

Maxi Cosi
Op papier is het ook moeilijk een reden te verzinnen waarom je deze auto niet zou kopen. Mits de prijs het probleem niet is. De Panamera S kost al 138 duizend, de Turbo - waar Bright in rijdt - kost een dikke 190, voordat je aan de opties begint. Voor een Porsche is de Panamera Turbo ruimschoots voorzien van extra's. Standaard zit er bijvoorbeeld een Bose-audiosysteem in van bijna 600 watt en veertien speakers. Kinderen voor Kinderen heeft nog nooit zo dik geklonken. Maar ook Interpol's ultieme autobahntrack 'Obstacle #1' is een feest om naar te luisteren. Voor de audiofielen onder u, die Bose iets te proletarisch vinden, is er een upgrade mogelijk naar een 1000 watt Burmester-systeem met zestien speakers.

De ware aard van dit beestje komt echter naar voren in de harde cijfers. Een top van ruim 300 km/u en van 0 naar 100 in exact 4 seconden. Om dat een beetje context te geven: Ferrari's paradepaardje Enzo is 3/10 van een seconde sneller bij de 100 en houdt het boven de 300 nog iets langer uit. Maar daar betaal je vijf keer zoveel voor en kun je de Maxi Cosi amper in kwijt, laat staan nog een pak luiers. De Panamera is wat dat betreft een absoluut unicum.

Komend jaar komt er zowel aan de onderkant als de bovenkant van het spectrum een model bij. Een V6 als budgetoptie. Zowel in aanschaf als gebruik goedkoper. En een Turbo S, voor wie de gewone Turbo nog niet hardcore genoeg is. Uiteraard zit er ook een hybride in de pijplijn.

Waarom zou je ooit nog een andere auto kopen? Een antwoord daarop heeft niet zoveel met de cijfertjes te maken, maar alles met imago. Als we het eerst even in de familie houden: de Panamera Turbo is sneller dan elke 911 op de Turbo en de GT3 na. Maar daarmee is het geen 911. Als je niet gelooft in mijn theorie van overcompensatie en gewoon wilt laten zien dat je een snelle auto rijdt, heeft een doodgewone 911 Carrera ondanks de cijfertjes nog steeds het voordeel van een snel imago.

Buiten de Porsche-familie bestaan ook wel degelijk concurrenten als je water bij de wijn wilt doen. Vind je een vierdeurs Porsche niet kunnen, dan kun je voor de Mercedes E63 AMG gaan. Een auto die elke dag wel een paar bandjes lust en daar ook het uiterlijk naar heeft. Wil je minder uitgeven en toch stijlvol de weg op, dan is de Jaguar XFR een optie. Vind je het geen probleem iets vaker bij de garage te staan, dan is de sexy Maserati Quattroporte voor een kleine twee ton de jouwe.

Maar stuk voor stuk doen ze water bij de wijn als je op zoek bent naar zoveel mogelijk sportauto én zoveel mogelijk familieauto. Geen van allen kunnen ze tippen aan de prestaties van de Panamera Turbo. Heb je niet meer dan twee kinderen, dan is er geen betere auto te koop.

Porsche Panamera Turbo
Aantal cilinders: 8
Cilinderinhoud: 4.8 l
Aandrijving: 4-wielaandrijving
Vermogen: 500 pk
Maximumkoppel: 700 Nm
Topsnelheid: 303 km/h
Acceleratie: (0 - 100 km/h) 4,0 s
Transmissie: 7 versnelling DSG
Prijs: € 191.400

Fotografie: Maurice Mikkers