Review: Honeywell Lyric C2-beveiligingscamera

07-03-2018 08:12 Laatste update: 26-04-2018 13:02

De Honeywell Lyric C2 is een relatief goedkope slimme bewakingscamera, die ook Alexa en IFTTT ondersteunt. Rutger testte hem.

Naast slimme lampen en een slimme thermostaat is het op dit moment nog even zoeken naar een derde echt zinvolle smarthome-toepassing. Een slot moet echt 99,9999% van de tijd goed werken. Daar zijn we dus nog niet. Het ene na het andere merk komt met slimme beveiligingscamera's. Honeywell is al erg lang actief in de beveiligingsmarkt en springt hier ook op in.

De Lyric C2 is, zoals de naam al suggereert, het tweede model uit de Lyric-lijn, waar ook een thermostaat en een bevriezings- en waterdetector bij horen. Je installeert de camera eenvoudig via de bijbehorende app, waar je alle Lyric-apparaten in te zien krijgt. Ook al staan ze gebroederlijk naast elkaar, het zijn zwijgzame types. Onderling wordt er niet gepraat. Dus mocht je de verwarming omhoog willen zetten als de camera ziet dat je op de bank zit, dan gaat dat niet in de app. Met de IFTTT-integratie kan dat wel, maar het is vreemd dat je met twee apparaten uit dezelfde stal alsnog een extra stap nodig hebt.

Goed beeld overdag, 's nachts niet

De installatie is een eitje, al moet je even geduld hebben totdat alle lampjes de juiste kleur hebben. De app toont een QR-code, die de camera weer mag lezen. Zo heb je binnen een minuut de camera aan de praat. Het beeld is bijzonder goed overdag. 's Nachts gebruikt de camera een paar infraroodlampjes om bij te schijnen en dat levert geen geweldig beeld op. Dat maakt de camera voor beveiliging iets minder geschikt.

Beeld bij weinig licht, zonder infraroodcamera.

De camera kan niet alleen zien, maar ook horen en zo kun je bijvoorbeeld instellen dat er opgenomen wordt bij geluid. Daarbij kan de Lyric onderscheid maken tussen babygehuil en auto's die langsrijden. Voor de echte early adopter die de stemherkenning van Amazon Alexa al gebruikt (en dus Engels als voertaal in zijn smarthome heeft), is er de mogelijkheid om het beeld op de tv te toveren via een Fire Stick of op de Echo Spot.

Zo ver ben ik nog niet, maar de Philips Hue-lampen in mijn huis zijn via IFTTT wel aan te zetten als de camera iets waarneemt. Met geolocation is de camera aan en uit te zetten, zodat je niet steeds video's hoeft te kijken waarin je zelf door je huis loopt. De beelden worden opgenomen in de cloud, of als je dat liever hebt op een sd-kaartje in de camera. Dat is handig als de wifi uitgevallen is.

Betaalbaar

De concurrenten van deze Honeywell-camera zijn duurder. Zo kost de Netgear Arlo Pro 280 euro en de Nest Cam Indoor 199 euro. Dat maakt de Honeywell Lyric C2 een koopje met zijn 149 euro. Hopelijk verbetert Honeywell de app nog een beetje, zodat logische interactie tussen je apparaten niet via IFTTT hoeft worden ingesteld.

Er zitten nog wel wat kleine schoonheidsfoutjes in de app.

Getest: Arlo Pro 2

Onlangs testten we ook de nieuwe Arlo Pro 2-beveiligingscamera voor binnen en buiten, die zowel bekabeld als draadloos werkt.