Tests

Duurtest: de beste auto's waar we in 2017 in reden (3)

26 december 2017 10:26

Rutger blikt terug op de auto's die hij voor ons testte het afgelopen jaar. Vijf top 3's; vandaag de Smiles per kilometer Top 3.

Ik geef van tevoren eerlijk toe dat dit de raarste en meest subjectieve Top 3 is die er bij zit, maar dat maakt hem niet minder leuk. Het gaat in deze categorie om auto's die leuk zijn om te rijden. Wat je leuk vindt is sterk afhankelijk van je geheime verlangens. Wilde je eigenlijk Lewis Hamilton zijn, dan wil je een auto die je vullingen uit je gebit laat trillen. Wil je ergens diep van binnen vooral zekerheid en veiligheid, dan zoek je een auto met twaalf crashtest-sterren en stoelen met anti-hernia coating. Ik heb twee auto's in de top 3 waarvan ik vermoed dat ze een vrij universeel soort smile opwekken en eentje waar ik mogelijk de enige ben die lacht achter het stuur. 

1. Fiat 124 Spider

Dat deze auto op deze plek staat en niet stuivertje wisselt met de Japanner op de tweede plek ligt aan één gebruiksmomentje. De zon zocht een weg naar beneden onder het bladerdak op een onbekende weg. Niemand reed voor me, niemand reed achter me. Ik had geen haast, geen doel, geen reden om ergens te willen zijn op dat moment. Je zou denken dat elke auto dan te gek is, maar het dak moet er af zijn. Om de zorgen een beetje uit het hoofd te blazen. Net als je onder de douche goede ideeën hebt, kun je met je hoofd in de wind vrij zijn van zorgen. Ik gun iedereen een cabrio en optie nummer 1 zou de MX-5 met stoffen dak zijn, maar die reden we dit jaar niet. Dus wordt het Italiaanse neef Fiat 124 Spider. Lees de duurtest deel 1, 2, 3 en 4

2. Mazda MX-5 RF

De Mazda MX-5 en de Fiat 124 Spider lopen achter elkaar van dezelfde lopende band. Je hoeft (zeker in de auto) geen expert te zijn om de overeenkomsten te zien. De Mazda is echter directer, sportiever en in mijn ogen mooier. Zeker deze RF met de kap gesloten is een spectaculaire knapperd. Maar er blijft zoveel metaal staan als de kap open is, dat het cabriogevoel verdwenen is. Dit ligt dichterbij een heel groot panoramadak, dan bij een echte cabrio. Wil je veel open rijden en dat moet je als je een cabrio koopt, dan is de gewone MX-5 de betere auto (of het vorige model waarvan het stalen dak wel volledig verdween). Maar ondanks die tekortkoming was deze MX-5 ook een feest om te rijden. Er is geen auto waarmee je blijer wordt als je een rotonde ziet opdoemen in de verte. Terugschakelen naar de 3 en met 50 km/u rechts, links, rechts sturen. Lees de duurtest deel 1, 2, 3 en 4

3. Peugeot Traveller

Haatmail kan gestuurd worden naar no-reply@bright.nl. Freud zou zeggen dat ik eigenlijk buschauffeur wilde zijn. En dat daar een seksueel verlangen onder zat, maar dat vind ik moeilijk voor te stellen. De Peugeot Traveller die we begin 2017 door Zweden stuurden gaf mij een glimlach op het gezicht. Ja, we hebben het hier niet over een MPV, we hebben het hier echt over een busje. Met twee schuifdeuren en 6 stoelen. De versie waar ik op gehoopt had was een soort rijdend kantoor met een vergadertafel achterin. Wij moesten het doen met de reguliere versie. Maar man wat een feest om in die auto te rijden. 4 zomerbanden, een slee, een sneeuwstep, skihelmen, 5 koffers, we vonden het allemaal maar amper terug in de Peugeot. Het infotainment systeem was goed vormgegeven en eenvoudig te bedienen. De dieselmotor ploegde ons door sneeuwstormen en over de Autobahn. Als de kinderen iets nodig hadden, kon je tussen de voorstoelen door naar achteren lopen om daar te helpen en de benen even te strekken. Lees de duurtest deel 1, 2 en 3.