Tests

Mario + Rabbids Kingdom Battle: gouden combinatie op Nintendo Switch

3 september 2017 22:06

De mix tussen de hysterische Rabbids van Ubisoft en Nintendo-icoon Mario pakt verrassend goed uit in deze Switch-game.

Oh nee, niet weer die hysterische Rabbids?

Toegegeven, ik was ze ook een beetje zat, maar de combi tussen de cartooneske, hyperactieve albino konijnen en de besnorde loodgieter, blijkt een schot in de roos. Wie een flauwe partygame had verwacht van Mario + Rabbids Kingdom Battle, krijgt juist een diepe, turn-based strategiegame voorgeschoteld. Die zag je op basis van het uiterlijk van het spel niet zo snel aankomen. De game doet zelfs denken aan de X-Com-serie van Firaxis en dat mag zeker gelden als compliment. 

Wat doe je precies?

Mario en Rabbids' teamgenoten - veelal bekende Rabbids-varianten op Nintendo-personages - moeten de kwade Rabbids verslaan, die per ongeluk in Mario's wereld terecht zijn gekomen. Dat doe je volgens de bekende turn-based principes waarbij je als speler de koddige cast over vakjes beweegt en krachten inzet, waarna de tegenpartij hetzelfde zal doen. Dat geschiedt om beurten ergo turn-based.

Ieder personage heeft unieke vaardigheden en wapens, gaandeweg bouw je deze uit en wordt jouw groepje sterker, beter en diverser. Mario heeft bijvoorbeeld een koddige maar krachtige proppenschieter waarmee hij flink kan knallen, Rabbid Peach kan onder meer andere teamgenoten helen en Rabbid Luigi steelt powers van tegenstanders. Later komen ook de 'echte' Princess Peach, Luigi en Yoshi om de hoek kijken, alsook Rabbid Yoshi en Rabbid Mario. Wanneer je welk personage inzet is van groot strategisch belang en kan het verschil tussen winst of verlies betekenen. 

De game oogt suikerzoet maar de gameplay is dus bloedserieus?

Nou, serieus... De actie oogt behoorlijk komisch en de animaties hebben een hoog slapstick-gehalte. Toch kent de game veel strategie en diepgang en worden de levels al snel behoorlijk pittig. Laat het aaibare uiterlijk je niet op het verkeerde been zetten. Zo zijn er verschillende vijanden en eindbazen die steeds een andere aanpak vereisen en kent het spel verschillende levels in mogelijkheden om je te verschuilen en te verplaatsen - hetgeen ook geldt voor de tegenpartij. Ook zijn sommige vijanden langzamer en anderen weer sneller en is de combinatie van wapens en personages die je inzet van groot belang. Je kunt dus nogal wat keuzes maken. Al spelende verdien je Mario-munten die je vervolgens in het Battle HQ mag uitgeven aan upgrades en dergelijke.

Miniatuurvoorbeeld

Nog andere witte konijnen die het spel uit de hoge hoed tovert?

Mario + Rabbids is in je eentje - maar ook lokaal in co-op te spelen. Dan trek je samen met een vriend of vriendin ten strijde en bestuur je beide twee personages. Het is leuk om samen te spelen tegen de computer, maar kan alleen samen met iemand op de bank en niet online.

Tenslotte nog een pluim voor de grafische vormgeving en het geluid. Alles doet denken aan een echte Mario-game, zowel qua kleurpallet als geluiden en muziek. Dit is niet een even snel in elkaar geflanst spelletje waar Mario en kornuiten doorheen zijn geroerd. Het voelt meer alsof de Rabbids te gast zijn in Mushroom Kingdom dan andersom (hetgeen in het spel letterlijk ook zo is), wat een knappe prestatie is van Ubisoft. 

Eindoordeel

De Nintendo Switch ligt op stoom en heeft met Mario + Rabbids weer een potentiële hit te pakken. Hulde aan Ubisoft. Het heeft een game neergezet die beide werelden knap verenigt, maar die tegelijkertijd ook voelt als een echte Mario-game. 

Miniatuurvoorbeeld

Lees ook:

De plussen en minnen van de Nintendo Switch