Tests

Duurtest Kia Niro: bewijs van een veranderde wereld

22 maart 2017 09:01

Wie nog gniffelt om een Koreaanse auto, heeft echt een afslag gemist.

Gisteren zapte ik toevallig naar Ziggo Sport. Op de reclameborden van de voetbalwedstrijd uit Spanje stond een boodschap in het Chinees. Vorig jaar won Leicester City de Premier League. Dat was op zich al bijzonder, omdat de club niet uit Manchester, Londen of Liverpool kwam, maar ook de sponsor viel op. King Power komt uit Thailand. En zij zijn niet de enige Aziatische sponsoren. AIA uit Hong Kong sponsort Tottenham Hotspur, het Chinese GWFX op de shirts van Swansea City, Chang Beer uit Thailand prijkt op de tenues van Everton. De tijd dat het Spaanse huishoudelijke elektramerk TEKA op de shirts van Real Madrid stond is voorbij. Fly Emirates prijkt op de shirts van menig topclub. Het is een teken van de verschuivende macht én culturele invloed. 

Aziatische auto's

Ondanks dat deze verschuiving al een paar jaar aan de gang is, lijkt het beeld van Aziatische producten (op Japan na) minder snel op te schuiven. Vooral als het om auto's gaat. Als ik vertel dat ik deze maand een Kia rijd is er geen hoon meer zoals 15 jaar geleden. Maar ondanks dat het product goed genoeg is om er 7 jaar garantie op te geven en het design niet onder doet voor de Europese merken, lijkt het merk nog altijd minder gewaardeerd te worden dan Volkswagen. Zelfs na Dieselgate, dat verbazingwekkend weinig effect gehad heeft op het imago en de verkopen van dat bedrijf.  

Legendarische ontwerper

Wij rijden met de Kia Niro een auto getekend door het team van Peter Schreyer, dat de legendarische Audi TT ontwierp. We zitten op verwarmde stoelen (zelfs de achterbank) en worden volautomatisch op afstand gehouden van onze voorganger. En dat alles voor iets over de 33.000 euro. De tijd dat je een Kia kocht omdat het een koopje was, ligt achter ons, maar je krijgt nog steeds heel veel auto voor je geld.

Als het aan de auto niet ligt, is het dus puur het feit dat hij uit Zuid-Korea komt. Of dat zijn voorouders niet om aan te zien waren. Nu mogen we objecten discrimineren zoals we zelf willen. Maar wie de Kia daarom over het hoofd ziet, mist een grote verschuiving in het speelveld. 

Meer auto-reviews in de Duurtest