Tests

Game van de week: Rise of the Tomb Raider

15 november 2015 15:37

<p><strong>Avonturen in het ijskoude Siberië, met ongekend mooie beelden. Dé reden om een Xbox One te kopen? </strong></p><p></p>

Wat: Rise of the Tomb Raider

Voor: Xbox One

In een notendop:

Na de reboot van Tomb Raider / Lara Croft in 2013, is Rise of the Tomb Raider het directe vervolg daarop. Bevond Lara zich in de vorige game op een geheimzinnig eiland vlak voor de Japanse kust, nu is de avonturierster op zoek naar de bron van de eeuwige Jeugd in de verzonken, mythische stad Kitezh, ergens verscholen in Siberië.

Siberië? Dat klinkt koud.

IJskoud. De manier waarop sneeuw, sneeuwstormen, ijs en gletsjers in beeld komen is ongekend mooi gedaan. Maar de hele game is prachtig gemaakt. Van de vele fresco’s die Laura kan ontcijferen en de manier waarop ze haar paardenstaart uitwringt nadat ze een stukje heeft gezwommen tot de diverse tombes die ze ontdekt en filmische scenes waarin alles in elkaar dondert. De game oogt om te zoenen.

Graphics over gameplay?

Zeker niet. De game leunt deze keer op drie pijlers: exploratie/verzamelen, (sluip)actie en puzzelen. Dit alles hangt nauw samen met een RPG Light-systeem waarbij je je eigen speelstijl kunt fine-tunen en uitbouwen, uitgebreider dan in de vorige game. Je verzamelt voorwerpen en resources in de omgeving en daarmee maak je snel explosieve speeltjes of nieuwe pijlen… mits je natuurlijk de juiste spulletjes bij je draagt.

Het craften gaat met een enkele druk op de knop en de game leest zelf of je alle ingrediënten bij je draagt om dat te maken. Het Metroidvania-element (backtracken in levels omdat je bepaalde dingen kunt die je voorheen niet kon, bepaalde gebieden die opeens wél bereikbaar worden et cetera) is beter toegepast. Daarnaast kun je heuse sidequests doen voor bewoners uit de vallei, zijn er heel veel collectibles te verzamelen, is het jagen uitgediept en zijn er meer wapens waarmee je mag stoeien.

Klinkt als bekende kost. Althans, dat deed Lara in de vorige game ook allemaal.

Klopt maar zoals ik al zei, het is uitgebreider en aangevuld. Zo kun je meer type bogen maken, en leert Lara diverse nieuwe skills en trucjes. Doordat de omgevingen veel groter opgezet zijn, heb je meer ruimte om je vijanden uit te schakelen. Dat kan sluipend van dichtbij, 'stealthy' van een afstandje (pijl en boog), actie-vol met diverse schietijzers, vijanden bestoken met Molotovcocktails en ga zo maar door. Lara is veel meer in control en de actie veel minder lineair.

Valt er nog wat te 'tomb-raiden' in deze Rise of the Tomb Raider?

Jazeker. De tombes in de reboot Tomb Raider waren klein en huisvestten simpele puzzels. Voor RotT zijn er grotere tombes met gelaagde puzzels die uit meerdere onderdelen bestaan. De tombes zijn stuk voor stuk zeer fraai ontworpen, bevatten leuke puzzels en leveren altijd mooie schatten, loot en ervaringspunten op.

Ah! Net als Assassin's Creed: Syndicate kent deze game geen multiplayer mode?

Inderdaad. De multiplayer in de Tomb Raider-game uit 2013 werd door anderhalve man en een paardenkop gespeeld, en stierf al snel een stille dood. Een multiplayer modus past ook eigenlijk helemaal niet bij een action-adventure als Rise of the Tomb Raider.

Toch komen de makers met een geforceerde manier om de game te verlengen in de vorm van Expeditions. Het betreft een extra speltype waar je met behulp van kaarten levels kunt aanpassen door jezelf penalty’s of juist extra powers mee te geven. Deze Expedition Cards kan je zowel met in-game credits als met echt geld aanschaffen. Het idee is dat je delen uit de game herspeelt of zelf eenvoudige missies in elkaar knutselt en die dan weer met vrienden deelt. Om kort te zijn:

Ik vond hier geen hol aan. De normale game duurt, afhankelijk van je verzameldrang, tussen de 15 en 25 uur en dat is een prima lengte voor een dergelijk type spel.

Eindoordeel?

Rise of the Tomb Raider verbetert de toch al prima voorganger op bijna alle punten. De pacing is beter, de gameplay is meer in balans, de actie is uitgebreider, de tombes zijn deze keer wel de moeite waard om te raiden. En het spel ziet er bloedje mooi uit. Niet Halo 5 maar Rise of the Tomb Raider is dé ultieme reden om een Xbox One in huis te halen.

Door Jan Meijroos @janmeijroos

Lees ook de eerdere Games van de Week