Tests

Eerste indruk: Osmo, samen spelen met de iPad

30 september 2014 16:24

<p><strong>Osmo laat kinderen puzzelen in het echt met een opzetspiegeltje voor de iPad.</strong></p>

De bannering is je ongetwijfeld niet ontgaan; zeker als je wat Facebook betreft in de families-met-jonge-kinderen-doelgroep bent ingedeeld: Osmo is er. Een opzetspiegeltje en houder voor je iPad en drie educatieve spellen die je samen op tafel speelt. Of zoals Osmo zelf zegt: ‘Play on the iPad with Real People and Real Objects. Osmo promotes social intelligence and creative thinking.’

Wij hebben Osmo gespeeld met onze superexperts: 4 kinderen van 6, 6, 8 en 9. Tegelijk! Een prima setting om sociaal spelen te testen.

Uitpakken!

Als je Osmo bestelt (79 dollar) krijg je 3 doosjes: één met de spiegel en houder, één met een Tangram-spel en ééntje met een letterset. Het is mooi verpakt en voelt als een luxe product (doosjes met magneetsluitingen).

Terwijl ik me daarover verwonder (oooh) hebben de testers de boel al in elkaar gezet: spiegeltje bovenop, iPad in de houder, klaar! Het past goed, en ziet er prima uit.

Spelen

De spellen zijn gratis te downloaden. Het zijn er drie: Words, Tangram en Newton. We zijn begonnen met Words.

Words is een spel waarin je letters in het werkveld (op je tafel) schuift om woorden af te maken. De herkenning van de letters werkt supergoed: het testteam was nog een beetje aan het rommelen toen het spel de letters al ‘zag’. Even wennen aan de gevoeligheid dus, een fijn luxe probleem.

Words is helaas in het Engels en met hoofdletters, voor leren lezen dus niet geschikt; het sluit niet aan bij de Nederlandse methodes voor leren lezen. Voor Engels leren (voor kinderen van 9) is de gameplay wat jong. Wachten op Nederlandse sets dus. Zwijsen, Malmberg; is dat niet iets voor jullie?

Wil je niet wachten op die content, dan kun je zelf via de site van Osmo beelden met woorden aanmaken en downloaden op je iPad. Zo maak je je eigen spel.

Tangram is supercool. De blokjes voelen fijn en zwaar en hebben goede kleuren. Beginnende spelers krijgen de hele Tangram-vorm voorgezegd (leg dit na!), makkelijk instappen dus. Er is een opbouw in de moeilijkheid; spelen blijft daardoor lang leuk. In Tangram komt het sociale spelen het best tot zijn recht. Samenwerken is heel logisch en gaat heel goed. De herkenning van de blokjes is geweldig en de feedback aangenaam (goed sounddesign). Het testteam zit in no time in flow.

Oordeel van de experts is dan ook positief.

De app die ikzelf het leukst vind is Newton. Een soort incredible machine-spel: door barrieres goed te plaatsen laat je balletjes de goede kant op stuiteren. Een barriere kan alles zijn dat de camera herkent: handen, spullen, getekende lijnen, Tangram blokjes…

Het spel is qua gamedesign voor onze testers niet helemaal logisch. Het ziet eruit alsof het free play is: lekker rommelen. Feedback dat iets gelukt is komt in het begin een beetje onverwacht: ‘Huh, was er een doel dan?’

Spelen met de handen is heel leuk, maar door de bewegelijkheid van ons testteam werkt dat niet goed: je moet je handen best lang stilhouden.

Tekenen lijkt heel gaaf, maar klopt toch niet helemaal: je wilt je setup steeds aanpassen (trial en error spelen), en een dikke stiftlijn kun je niet uitgummen of verschuiven. Lichte frustratie.

Met de Tangram blokjes is het dan weer helemaal goed. Die worden goed herkend en verschuif je makkelijk. Andere helder gekleurde spullen trouwens ook.

Het oordeel van de experts: het basisprincipe van Newton is super, maar de uitwerking kan beter: Voor een spel met een doel is de interface wat kaal (niet verhalend genoeg), voor doelloos spelen is de interface misschien te weinig poëtisch. We missen (ai, dat woord!) beleving. Het zou geweldig zijn als bijvoorbeeld de makers van Funky Forest iets moois ontwikkelen voor Newton.

Dus ga je Osmo kopen?

De belofte van Osmo is top. Mijn experts hebben de Tangram spontaan zelf ook later nog gespeeld. Het uit het digitale vlak tillen van de spellen werkt prima, het spelen is meteen sociaal. De spellen zijn in orde, maar niet betoverend (goed). Dus, ja, Osmo is zeker te gek: een grote belofte. Maar het zou super zijn als er snel meer apps beschikbaar komen. Met in de gameplay meer ruimte voor poëzie en verwondering. Ik kan genoeg creative bedrijven bedenken die zich daar eens over zouden moeten buigen.

En wat ik me af blijf vragen: hoe moeilijk zou het zijn zo’n spiegeltje zelf te printen? (of kleien!) Ga ik even proberen van de week ;)

Dus qua spelen...

Samen (constructieve sociale interactie): ++

Actief (geëngageerd, lerend en proactief): ++

Creatief (zelf bedenken en maken): +/-

Lees ook :
Eerste indruk: Littlebits Cloudbit