Tests

Game van de week: The Path

17 april 2009 13:23

<p><strong>The Path is een gefragmenteerd en impliciet griezelspel van Vlaamse makelij. Het oogt en klinkt prachtig, en speelt uniek.</strong></p>&#13; <p></p>

Komende zondag vindt tijdens Imagine, voorheen het Amsterdam Fantastic Film Festival, Screen/Play plaats, een symposium over de raakvlakken tussen film en games. Ik ben een van de gespreksleiders en de toegang is gratis. Ook bij de paneldiscussie aanwezig zijn Michaël Samyn en Auriea Harvey van Tale of Tales, een Vlaamse arthousegamestudio die onlangs The Path uitbracht, ook te zien bij Trendspotting vanavond.


The Path is een kort, artistiek griezelspel geënt op het Roodkapje-sprookje, dat laat zien hoe anders games verhalen kunnen vertellen dan films: gefragmenteerd en impliciet. Tale of Tales' The Graveyard was al eerder game van de week, een ultrakort tussendoortje dat ze er tijdens de productie van hun grotere project doorheen jaagden. Die game ging over een oud vrouwtje dat over een kerkhof liep, dit keer gaat het om meisjes in een bos.

Bright-factor: The Path lijkt dus niet op films en eigenlijk ook niet op games. Door een simpele interactie (loop rond en als je stopt met lopen op een plek waar je personage iets kan doen, dan doet ze dit) te combineren met sfeervolle beelden en muziek, is iets heel bijzonders ontstaan. Benader dit vooral niet als een traditioneel spel, want hoewel er in het bos voorwerpen verzameld kunnen worden, gaat het er vooral om dat je rustig rondloopt en je onderdompelt in de vreemde dingen die er gebeuren. Hoogtepunt vond ik het moment dat je het huis (van oma?) betreedt. Hier schakelt het perspectief naar de eerste persoon en wordt je bewegingsvrijheid beperkt: je kunt alleen nog maar verder lopen door op de muisknop te klikken. En de vraag is of je dat wilt...

platform: Windows (Mac-versie komt nog)

prijs: € 8 (download)