Duurtest BMW i3S: bijzonder en duur
Prijzig en onpraktisch

Duurtest BMW i3S: bijzonder en duur

01-05-2018 12:13 Laatste update: 11-05-2018 09:59

Rutger reed vier weken in de BMW i3S en trekt zijn conclusies.

De BMW i3S is een sportievere versie van een volledig elektrische auto die al enkele jaren te koop is. Over de laatste letter in de naam kan ik kort zijn. Hij is inderdaad ietsje sneller, maar ook duurder en vooral minder comfortabel. Voor wie graag zijn auto verlaagt en elke bobbel in de weg in z'n verstandskiezen wil voelen, is dat een aanrader, voor de rest van de mens: kies de gewone i3. 

Is dat dan een aanrader? Dat ligt een beetje aan je gebruikersprofiel. De nieuwe elektrische auto's zijn er allemaal met een 40 kWu- of zelfs een 60 kWu-accu en daar mee vergeleken blijft de BMW i3 wat achter met een 30 kWu-accu (officieel 33, waarvan 27,2 bruikbaar). Dat is voor bijna al mijn ritjes genoeg gebleken. Alleen de reis Winsum-Rijswijk was een crime, omdat je daar eigenlijk anderhalve laadstop voor nodig hebt. Kost je netto 30 minuten extra. Niet onoverkomelijk, maar als je dat traject dagelijks rijdt, koop je misschien liever een nieuwe Hyundai Kona of straks de Nissan Leaf met de grote 60 kWu-accu.

De vanafprijs van 40.000 euro is te begrijpen voor een auto gemaakt van carbon, maar de opties zijn zo duur dat onze auto op 57.000 euro uitkwam en dat is echt te veel geld voor een auto die dankzij de accu niet helemaal mee kan komen.

Toekomstige klassieker

Maar ben je niet zo'n berekenend Consumentenbond-type als ik, dan is er veel te genieten aan de i3. Een werkelijk verfrissend interieurontwerp. In de juiste kleur een mooi karretje om te zien. En in 6,5 seconde zoef je naar de 100 km/u - jongens in GTI'tjes in een wolk van moreel overwicht achterlatend.

Maar boven alles kan de i3 wel eens een toekomstige klassieker worden. En de i3S wel eens de meest begeerde vanwege zijn zeldzame status. Want BMW gooit het roer om. Na dit prettig gestoorde openingssalvo krijgen we namelijk veel bravere ontwerpen. Je toekomstige elektrische BMW zal geen suicidedoors hebben. Geniet er dus nog maar even van.

Eerder in deze duurtest van de BMW i3S:

Wat is er nieuw?

Hoe presteert de accu?

Draadloos Carplay

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Duurtest.

Lees ook: de 3 beste elektrische auto's.