Duurtest Peugeot 308 GT: flitsend Frans
Review

Duurtest Peugeot 308 GT: flitsend Frans

22-05-2018 10:44 Laatste update: 25-05-2018 11:17

Autotester Rutger reed vier weken in de nieuwe Peugeot 308 GT. Gaat het pijn doen om afscheid te nemen?

Ik begin elke review van een Franse auto het liefst met een disclaimer. Ik ben opgevoed met het idee dat Franse auto's flut zijn en tegelijk heb ik een jaar Frans gestudeerd en heb ik een bijzonder plekje in mijn hart voor het land. De afgelopen jaren hebben de Franse automerken hard hun best gedaan om mijn vooroordelen om te buigen. Renault maakt alleen maar fraaie auto's op dit moment, Peugeot wist me met de 3008 warm te krijgen voor een SUV, Citroën liet met de Cactus zien dat alle auto's niet op elkaar te hoeven lijken. Het kan met de nieuwe 308 dus alle kanten opgaan. 

Wie niet recent in een Peugeot gezeten heeft, moet eerst iets weten over elke moderne Franse leeuw. Stuk voor stuk hebben ze een klein stuurtje met een dashboard erboven. Je tuurt dus niet door het stuur heen over de klokken, maar over het stuur. Dat went vrij snel. Ik heb het stuur wat lager en verder bij me vandaan dan in andere auto's en ik merk dat op langere stukken dat prettiger is voor de schouders. Behalve dat kleine stuurtje is de rest van de interface ook het noemen waard. Een touchscreen domineert het interieur, dat verder slechts een beperkt aantal knoppen heeft. Een grote volumeknop, een paar zaken waar je echt snel bij moet kunnen: ontwaseming, deuren op slot, dat soort zaken.

Het touchscreen wordt omringd door sneltoetsen, waarmee je met één druk op de knop naar navigatie, radio of instellingen kunt bijvoorbeeld. Gevolg is een interieur dat rust uitstraalt. Persoonlijk heeft een controleknop nog steeds mijn voorkeur boven een touchscreen, omdat je eenvoudiger tijdens de handeling de ogen op de weg kunt blijven richten. Maar visueel is het allemaal bijzonder geslaagd en de bediening is prima.

Peugeot heeft nog altijd een verborgen hendeltje onder het stuur voor de cruise control. Daar wen je na een paar weken aan, maar het strijd om de titel ;meest onzichtbare interface-onderdeel' met de verborgen Volvo micro-joystick van een aantal jaren geleden. Maar gezien het vrij snel went, doet het niet af aan de indruk dat je in een modern, minimalistisch, goed doordacht interieur zit.

Wat ik wel vreemd vond, was de navigatie die TomTom-informatie gebruikt, maar geen TomTom-beslissingen neemt. Ik ben zo para over files dat ik eigenlijk altijd de meest recente TomTom Go aan de voorruit plak vanwege de op de meter nauwkeurige file-informatie. Maar toen ik dat deed in de 308 spotte ik pas de tekst 'TomTom Traffic'. Maar waar het navigatiekastje koos voor een route langs de ring Groningen Oost, verkoos de ingebouwde navigatie voor de ring Groningen West. Bijzonder vreemd.

En als we het dan toch over eigenaardigheden hebben: de Peugeot kan verkeersborden herkennen, maar is niet altijd even scherp. Een bord voor bebouwde kom wordt niet vertaald naar 50 kilometer per uur bijvoorbeeld. Kortom: geen optie om extra voor neer te tellen.

Ruim 200 pk

De Peugeot die wij rijden heeft een subtiele GT-tag op kont en flank. Zo subtiel, dat je zou verwachten dat het slechts betekent dat er een paar sportstoelen en twee wat andere bumpers bij zouden horen. Maar de GT is een auto van meer dan 200 pk. Uit 1.6 liter wordt dat met geweld geperst, als je bereid bent om flink op het pedaal te gaan staan en niet te vroeg te schakelen.

Het is aardig dat dat kan, maar het gevoel dat het geeft is niet overweldigend. Meer als een man op middelbare leeftijd die een indrukwekkend sprintje naar de trein doet, dan een jonge god die schier moeiteloos de afstand overbrugt tussen de incheckpaal en de deuren. Dat het moeite lijkt te kosten, maakt het minder aantrekkelijk. Hoe indrukwekkend de cijfers ook zijn. 

De aanleiding van deze test was echter om te kijken of de winnaar van de Auto van het Jaar-verkiezing 2014 met een nieuwe update nog mee kon doen. Daar kunnen we volmondig 'ja' op zeggen. Niet omdat er met deze opfrisbeurt van alles over de kop is gehaald. Ik kan je geen 5 dingen aanwijzen die wezenlijk veranderd zijn, zonder spiekbriefje.

Maar de 308 heeft nog altijd de looks, het comfort en de uitstraling die hem de verkiezing deden winnen. 

Volg onze auto-duurtests

In de rubriek Duurtest rijdt Rutger Middendorp elke maand in een andere auto. Volg hier zijn updates.