Getest: onder water muziek luisteren met JBL-headset
Blub met bassdrop

22-05-2018 10:42 Laatste update: 17:07

Wie in het zwembad muziek wil luisteren of telefoontjes wil plegen zou de JBL Endurance Dive kunnen gebruiken. Rutger testte hem.

JBL heeft een hele lijn met sportieve hoofdtelefoons uitgebracht. Van een zweetbestendige headset met een draadje tot een volledig waterdichte bluetooth-headset met ruimte voor een gigabyte aan liedjes. Die laatste, de Endurance Dive, hebben wij aan een test onderworpen.

De headset bestaat uit twee vrij grote elementen die met een rubber kabeltje aan elkaar zitten. De oordopjes druk je in je oren, waarna je twee hengsels over je oren tilt om de boel te fixeren. Theoretisch. Er zijn drie maten dopjes, maar geen van die drie zorgden er voor dat bij het zwemmen de koptelefoon blijft zitten. Tenzij je op senior tempo de schoolslag doet zonder je hoofd onder water te steken, raak je hem gegarandeerd op enig moment kwijt. Dat kan aan mijn vorm oren liggen, maar op zijn minst is deze oplossing dus niet geschikt voor iedereen.

De Endurance Dive wordt geleverd met een rubber opbergzakje en een micro-usb kabel om hem te laden of muziek over te zetten. Denk er om dat je die muziek niet in mapjes zet, want het apparaat speelt alleen MP3's af die in de root staan. Dat is niet echt ideaal, omdat je dus geen albums achter elkaar af kan spelen, maar al je nummers op shuffle door elkaar speelt. Op zich begrijpelijk, want veel bedieningsmogelijkheden heb je niet met slechts 1 knop op de zijkant.

Bediening en geluid

Het oppervlak boven het logo op je rechteroor dient als knop: 1 keer klikken is play of pause, 2 keer klikken is vooruit, 3 keer achteruit. Volume bedien je door te swipen en door 3 seconden vast te houden ga je van de bluetooth-modus naar de interne mp3-modus. Meestal gaat dat goed, soms reageert de hoofdtelefoon niet. Mijn oplossing was dan in- en uitschakelen.

Dat gaat op een ingenieuze wijze. De nekband en oortjes kunnen magnetisch tegen elkaar geklikt. Zodra dat gebeurt gaat de hoofdtelefoon uit. Zet ze aan je oren en ze gaan weer aan. Slim.

De geluidskwaliteit is ongeveer wat je zou verwachten bij een hoofdtelefoon die waterbestendig is. Niet fenomenaal, niet slecht. Als je de waterbestendige kwaliteiten niet nodig hebt, zou ik voor hetzelfde geld een ander apparaat overwegen.

Toch kwijt onder water

JBL beweert dat deze hoofdtelefoon dankzij het twistlock-systeem niet uit je oren zou kunnen vallen. Wellicht is dat het geval als je ze echt hard aandrukt, maar bij comfortabel dragen in mijn oor raakte ik ze in het zwembad wel kwijt.

Ik zou voor aanschaf zeker checken of ze lekker in je oren passen, want ze kosten 99 euro.