ABN Amro's mobiele escape room in AR zit slim in elkaar
Eerste indruk

ABN Amro's mobiele escape room in AR zit slim in elkaar

24-05-2018 19:22 Laatste update: 25-05-2018 10:19

ABN Amro heeft The Lockdown onthuld: 's werelds eerste mobile escape room in augmented reality. Het doel? Het voorkomen van een wereldwijde financiële crisis.

In 2028 zijn cryptomunten nog de enige nog geldige valuta, maar door een hack van een cybercrimineel dreigen miljoenen mensen toegang tot hun wallet te verliezen. In de augmented-reality-game The Lockdown van ABN Amro worden spelers uitgedaagd allerlei challenges met thema's als security en blockchain op te lossen, om zo de wereld voor een financiële catastrofe te behoeden. Via verschillende stappen help je zo Interpol om de verblijfplaats van de hacker te achterhalen en deze in te rekenen voordat het te laat is.

In de stijl van Black Mirror

Het feit dat ABN Amro opdracht gaf aan het Amsterdamse creatief digitaal bureau Code D'Azur om een game te maken, doet al direct alarmbellen afgaan bij sceptici, maar de game oogt strak en geloofwaardig. Dat wil zeggen: het kost niet eens heel veel verbeeldingskracht om het idee te hebben dat je in een aflevering van 24 of een light-variant van Black Mirror bent beland. ABN Amro is dan ook nergens storend zichtbaar aanwezig in The Lockdown. Alleen de donkergroen-blauwe waas herinnert subtiel aan de bank.

Bovendien werkt de AR-functionaliteit in combinatie met het escaperoom-principe behoorlijk goed. Allerlei puzzels worden geprojecteerd via het scherm van je mobiele telefoon, waardoor je het gevoel moet krijgen dat de ruimte om je heen een high-tech kantoor in de nabije toekomst is geworden.

Raadsels

Het navigeren vraagt enige gewenning, maar went snel en via verschillende interfaces, video's en grafieken en te kraken puzzels – eigenlijk is dit een point-and-click adventure in een modern jasje – dienen zich uiteenlopende raadsels aan. Die raadsels verschillen in moeilijkheidsgraad, die wordt bepaald door welke route je kiest. Je kunt het jezelf desgewenst moeilijker maken door alle clues en alle raadsels op te willen lossen.

Wat ook helpt zijn de beelden met echte acteurs waardoor het geheel volwassen oogt. Daarbij, de opdrachten steken slim in elkaar en de thema’s die The Lockdown aanhaalt zijn erg actueel. Helemaal alleen heeft Code D'Azur het niet gedaan. De puzzelmechaniek in de game is ontworpen door Sherlocked, bekend van de populaire escape rooms in de Beurs van Berlage te Amsterdam. 

IT-talent werven

Het onderliggende doel van The Lockdown? Het werven van IT-talent en ABN Amro profileren als techbedrijf met een grote maatschappelijke impact. Of The Lockdown dat gewenste effect gaat opleveren, is afwachten, maar voor nu is dit een prima gratis escaperoom-game in AR die iedereen kan proberen.

The Lockdown is gratis te downloaden in de App Store en via de Google Play Store.

Bekijk ook onze review van de augmented-reality-game Jedi Challenges van Lenovo: