Eerste indruk

Nederlandse live-app-quiz Lucky13 werkt al erg leuk

14 juni 2018 21:19

Nederland heeft sinds deze week zijn eerste dagelijkse live-quiz in een app. Wij speelden een paar potjes.

In de VS kwam startup HQ vorig jaar met een idee: wat als je een klassieke kennisquiz zoals op tv uitzendt op smartphones? In plaats van thuis de goede antwoorden naar je tv roepen, speel je zelf en maak je kans op een geldprijs. HQ werd een succes, maar is voor Nederlandse spelers niet de meest praktische game. We kunnen meedoen, maar de quiz wordt op Amerikaanse tijden gespeeld en ook veel van de kennisvragen zijn Amerikaans.

Gelukkig is er nu ook een Nederlands alternatief: Lucky13. De spelshow toont grote gelijkenissen met HQ, maar kent ook wat duidelijke verschillen. Lucky13 wordt live uitgezonden in een app voor Android en iOS en tegelijkertijd ook op SBS 6. Elke dag worden er twee rondes achter elkaar gespeeld, die aan elkaar worden gepraat door een vlotte presentator: 3FM-dj Rob Janssen, ook bekend als carnavalszanger Lamme Frans.

Makkelijke vragen

Beide rondes bestaan uit 13 vragen. Wie alle vragen goed heeft, wint. De quiz is in opzet al iets makkelijker dan HQ: Lucky13 geeft vragen met twee antwoordkeuzes, HQ met drie keuzes. Ook ligt het niveau van de vragen nog niet erg hoog. 'Is Kortjakje een jongen of een meisje?' of 'Is helium lichter of zwaarder dan zuurstof?', dat werk. Dat merk je aan het aantal winnaars: van de pakweg 25.000 spelers die de afgelopen dagen meededen, bleef aan het eind van de 13 vragen steeds zo'n vijfhonderd tot tweeduizend man over.

Het prijzengeld ligt ook op duizend tot tweeduizend euro per ronde. Winnaars verdienden tot nu toe dan ook ongeveer één à twee euro per ronde. Nog geen vetpot, maar HQ had een vergelijkbaar verloop. Naarmate het aantal spelers groeide, nam bij HQ ook de prijzenpot toe. Dat komt door het verdienmodel: uitzendingen van HQ kunnen gesponsord worden. Zo werd een speciale aflevering van de quiz gepresenteerd door The Rock om een nieuwe film te promoten en streden spelers om een prijzenpot van 300.000 dollar.

Slim verdienmodel

Lucky13 heeft ook slim verdienmodel. Terwijl er op tv reclame wordt uitgezonden voor beide rondes, loopt de show in de app verder. Dan wordt een soort bonusronde gespeeld, waarbij een reclame wordt getoond met daarna een vraag over die reclame. Een simpele vraag, maar je moet het reclamespotje wel hebben gezien.

Wie de vraag goed heeft, krijgt een klavertje vier, dat tijdens de quiz automatisch wordt ingewisseld na een fout antwoord. Voor wie alles goed heeft, werkt het klavertje als een verdubbelaar. Zo'n klavertje is hoe dan ook handig om te hebben, en dus blijf je als speler hangen voor de bonusrondes.

Nieuw terrein

Voor adverteerders moet dat een heel boeiend model zijn. Lucky13 weet immers precies hoeveel mensen er naar de reclame hebben gekeken en kan zelfs bewijzen dat ze dat actief hebben gedaan. Ze hebben immers een vraag over de reclame beantwoord.

Lucky13 zal de komende tijd ongetwijfeld blijven testen met nieuwe manieren om de tijd tussen quizzen commercieel te vullen. Daarmee is Lucky13 niet alleen een leuke quiz waar je echt geld mee kan verdienen, maar ook een boeiend experiment met online adverteren.

Lucky13 is gratis te downloaden voor iOS of voor Android.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Quiz-app HQ is 100 miljoen dollar waard'