Duurtest Volvo XC40: de Zweedse instap-SUV
'Kloek en stevig'

Duurtest Volvo XC40: de Zweedse instap-SUV

12-07-2018 13:14 Laatste update: 15:20

Onze autotester Rutger rijdt twee weken met Volvo's nieuwe European Car of the Year: de Volvo XC40. De eerste indrukken zijn positief.

Vorig jaar op de LA Autoshow spotte ik de Volvo XC40 voor het eerst in het wild. Daar bleef ik maar omheen draaien. Het is Volvo gelukt om een SUV te maken in dit segment die niet knullig is, niet te stoer probeert te zijn en ondanks zijn formaat sympathiek oogt. Ik weet nog steeds niet helemaal waarom.

Mijn vermoeden is dat het in de grote vormen zijn die overal terug te vinden zijn. Geen friemelige lijntjes, alles is kloek en stevig. De koplampen mogen dan de befaamde Hammer of Thor-ledlampen hebben, dreigend komt het front niet over. De XC40 heeft een zeker Tonka- of Playmobil-kwaliteit. En dat bedoel ik bijzonder positief.

Rijden in de kleine SUV van Volvo is een kwestie van de bakens verzetten. Dat komt grotendeels omdat onze vorige duurtester een Porsche was met 680 pken een wegligging als een magneettrein. De eerste indruk van de XC40 was dan ook dat hij wel flink mee helt in bochten en dat het sturen vrij indirect is. Dat laatste is grotendeels op te lossen door hem in de sportstand te drukken, dat eerste door niet te rijden alsof je in een Porsche zit. 

Fraai interieur, luide diesel

Na een paar dagen wennen ben ik snel enthousiast geworden over de Volvo. Het interieur is net zo fraai gedaan als het exterieur. De stoelen zijn mooi. De knoppen op het stuur zijn visueel mooi geïntegreerd, zonder functie te verliezen. En het scherm in het midden is denk ik het enige dat ik ken waarbij ik geen heimwee krijg naar fysieke knoppen, maar daarover volgende week in een video wat meer. 

De D4-diesel is wat luidruchtig en indirect in combinatie met de automatische versnellingsbak, maar krijgt de kleine Zweed goed vooruit.

Het enige dat ik mis is dat kekke Zweedse vlaggetje dat bij de modellen op de beursvloer onder de motorkap uitstak. Het blijkt dat alleen de vierduizend eerst geleverde XC40-modellen dat hadden. Gelukkig zijn er altijd liefhebbers en kun je online dat vlaggetje alsnog bestellen voor €12,50.

Prijzen

Dat kan er wel bij als je eerst 64.000 euro hebt afgetikt voor deze auto. Wij rijden dan ook de D4 AWD Geartronic Intro Edition. In normaal Nederlands: de dikke diesel met vierwielaandrijving en een automaat voor de snelle beslisser. Die begint bij €57.000 en kost dankzij de Luxury Line, Scandinavian Line, een trekhaak, sjieke verf en DAB+ €7000 extra.

Dat hoeft trouwens niet. De instapper is even knap en bijna net zo mooi van binnen en kost nog geen 40.000 euro.

Volgende week meer over de XC40. 

Volg de Duurtest

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright.nl. Volg hier de updates.