Duurtest: Mitsubishi Eclipse Cross is eigenzinnig
Auto-review

Duurtest: Mitsubishi Eclipse Cross is eigenzinnig

19-08-2018 08:49 Laatste update: 09:58

Na vier weken met de Mitsubishi Eclipse Cross trekt onze autotester Rutger zijn conclusies: "Het is een eigenzinnige auto en daar mogen we er meer van zien op de wegen."

Een maand in een Mitsubishi. Mijn allereerste ooit van het merk. Desondanks kwamen me sommige onderdelen bekend voor, van andere Japanners die ik getest heb. Zo hebben ze in het land van de rijzende zon een voorkeur voor een combinatie van knappe moderne in het interieur passende knoppen op stuur en dashboard en dan altijd een paar jaren '80 knoeperds voor bijvoorbeeld de stoelverwarming. Ik houd daar wel van, die voor ons onlogische logica. 

Fijne reisauto

De Mitsubishi heeft ons gezin met bagage op vakantie moeiteloos bijgestaan. De achterbank kan verschoven worden en de rugleuning versteld, waardoor je de keuze hebt voor meer comfort of meer bagage. Op mijn probleem met de cruise control na is het een fijne reisauto. Weinig motorgeluid, een redelijk verbruik (tegen de 1 op 15) en goed zicht rondom. Dat balkje in de achterruit kon ik vooral waarderen omdat het de koplampen van je achterligger deels verbergt. 

Zou ik de Mitsubishi aanraden? Aan iemand die er een oogje op heeft zeker. De Japanse degelijkheid is ook in deze auto terug te zien. Niets voelt broos of breekbaar. De stoelen zitten geweldig goed en alles is eenvoudig te bedienen.

Visueel wennen

Maar de Eclipse Cross is visueel wel een acquired taste. Ik kon niet wennen aan de voor- en achterkant. Alsof ze door aparte teams ontworpen waren, die elkaars schetsen niet mochten zien. Een derde team moest dat dan aan elkaar breien.

Maar over smaak valt niet te twisten, dus als jij de Eclipse Cross wel een fraaie auto vindt én geen fan van cruise control bent: ga ervoor.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg hier de updates.

In deze duurtest van de Mitsubishi Eclipse Cross:

Deel 1: Wat is het?

Deel 2: Nerveuze cruise-control

Deel 3: Waarom al die piepjes?