E-scooter

Getest: deze elektrische vouwscooter mag de weg op

31 augustus 2018 23:55

Bram reed een week op de elektrische vouwscooter Stigo en had de tijd van zijn leven. Maar is-ie zijn prijs waard?

Sinds december 2016 is de Stigo te koop in Nederland. Een bedrijf uit Estland maakt elektrische mini-scooters die je met een paar klikken in elkaar vouwt, zoals bij een vouwfiets. Voordat je het weet, zit je er op en ben je alweer weg. Bram heeft hem getest. Bekijk de video.

25 km/u

De Stigo Bike is er in twee versies: de Basis en de Plus. Het enige verschil is dat de Plus twee keer zoveel accu-capaciteit heeft. Daarom heeft de Plus volgens de makers een bereik tot 40 kilometer en de Basis tot 20 kilometer.

Mijn ervaring is dat die beloofde 40 kilometer overdreven is: ik heb hem helemaal leeg gereden en kwam 27 kilometer ver.

Het gewicht is 14 of 15 kilo en de maximale snelheid is bij beide modellen 25 kilometer per uur. De Stigo is uitgeklapt 106 x 48 x 80 cm en ingeklapt 45 x 42 x 118 cm, wat ervoor zorgt dat hij prima mee kan in de trein en auto. Het lijkt alsof je je golftas achter je aan sleurt.

Mag de openbare weg op

Een van de grootste voordelen van Stigo is dat hij legaal de openbare weg op mag. Hij is namelijk goedgekeurd als snorfiets. Dat betekent wel dat je een blauw kenteken achterop moet en een verzekering moet afsluiten van zo'n 10 euro per maand.

Maar ik moet zeggen, na weken van ongerust over mijn schouder kijken met een illegale elektrische step en een onwettig elektrisch skateboard, vond ik het nu wel lekker dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken.

Prima kwaliteit, stevige prijzen

De prijs is wel even slikken: de Basis kost 1599 euro en de Plus 1899 euro. Voor hetzelfde geld heb je een elektrische scooter waarmee je 45 km/u kan. En elektrische fietsen zijn er ook voor minder dan duizend euro (al zijn ze er ook voor ruim 10.000 euro).

De bouwkwaliteit van de Stigo is naar mijn indruk dik voor elkaar. Hij voelt heel stevig aan, de remmen werken top en het aluminium frame is solide. Vooral voor een vouwscooter vind ik dat een hele prestatie.

Conclusie

De Stigo was veel leuker om te rijden dan dat ik had verwacht. Hij gaat hard genoeg, je zit lekker en je zorgt voor een (uit)lach op het gezicht van je 'toeschouwers'.

Toch ga ik hem zelf niet aanschaffen. Als primair vervoersmiddel vind ik hem niet effectief genoeg en als vervanger van de vouwfiets vind ik hem te duur. Maar het was een week om nooit te vergeten. 

Kijk ook onze test van het elektrische skateboard Koowheel Kooboard.

Bekijk ook onze review van de elektrische step van Xiaomi.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Legaal elektrisch steppen of skaten? Bijna onmogelijk