Geruisloos varen

Getest: elektrische buitenboordmotor Torqeedo

12 september 2018 15:48

Autotester Rutger wil ook wel eens een rondje varen, maar dan niet met zo'n ronkende buitenboordmotor achterop. Hij probeerde de elektrische buitenboordmotor Torqeedo Travel.

Waar ik woon kun je met een bootje het prachtige Reitdiep op, richting het pittoreske Zoutkamp of zelfs naar Nationaal Park Lauwersmeer om daar zonder lichtvervuiling de sterren te bekijken vanaf het water. Maar anno 2018 wil je dat niet meer doen met een buitenboordmotor. Los van de luchtvervuiling, is het geluid ook storend. Er zijn inmiddels aardig wat merken die elektrische buitenboordmotoren maken. Minn Kota en Haswing zijn bekende namen. Die bouwen vooral lichtgewicht motoren met een accu die los in de boot staat.

Het Duitse Torqeedo heeft met de Travel-motor een bijzonder concept. Accu, motor, staart en bediening zijn allemaal geïntegreerd in een ontwerp dat op afstand lijkt op een traditionele buitenboordmotor. Er zijn meerdere versies. Wij hebben de variant met de grootste accu geprobeerd (915 Wh). Die kost compleet zo'n 2000 euro. Duurder dan een buitenboordmotor, maar wie een beetje regelmatig vaart, verdient dat wel terug omdat benzine per gevaren kilometer flink duurder is dan stroom.

Waterdicht en GPS

Het apparaat is gemaakt uit aluminium met een aantal kunststof onderdelen. Alles voelt doordacht aan en stevig met slimme details. Het ontwerp is volledig waterdicht. Laat je alles in de plomp vallen, dan kun je het apparaat er zo weer uittrekken en gebruiken. Je kunt je telefoon laden aan de accu als dat nodig is. Er zit een dodemansknop op met een magnetisch label, waardoor je ook diefstal kunt voorkomen én mocht je motor toch verdwenen zijn: de ingebouwde computer heeft GPS, waardoor de app je kan vertellen waar je Torqeedo gebleven is.

De GPS dient ook om het bereik live uit te rekenen. Ga je harder, dan zie je hem teruglopen, rem je af, dan krijg je er bereik bij. Met omgerekend zo'n 3 pk ging ik met mijn rubberbootje zo'n 9 kilometer per uur. Met die snelheid kun je een uur varen ongeveer. Maar doe je het rustiger aan, dan wordt het flink beter: met 5,5 km/u kun je 6 uur varen en 33 kilometer afleggen. Torqeedo maakt het rekensommetje voor je: wil je een keer zo snel, dan heb je 8 keer zoveel kracht nodig. 

Plus- en minpunten

De Torqeedo Travel 1003C doet alles wat wordt beloofd. Hij is minder stil dan sommige andere motoren en omdat er veel gewicht bovenop de motor rust, is het sturen wat zwaarder dan met de apparaten die de accu in de boot hebben liggen. Maar het transportgemak en de eenvoudige assemblage maken dat wel weer goed.

Wie verder wil kan een extra accu aanschaffen en die op de laadpoort aansluiten om zo tijdens het varen bij te laden. Torqeedo verkoopt zelfs een oprolbaar zonnepaneel dat het bereik vergroot. Ideaal voor op een zeilboot waar je de ruimte hebt om het uit te leggen, zodat je op meerdaagse trips de accu vol kan houden.

Voor wie elektrisch wil varen zijn er goedkopere setjes te koop, meestal met een losse accu. Die zijn minder geavanceerd" geen GPS, geen gegevens over reisbereik en minder fraai gebouwd. Maar minimaal even stil. Of je de luxe van een Torqeedo de prijs waard vindt, zal per persoon verschillen. Maar een benzinemotor is echt niet meer nodig. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Elektrische duikboot uit Twente: als Tesla onder water