Getest: woon-werkverkeer op de Piaggio MP3 LT
Op driewieler naar je werk?

Getest: woon-werkverkeer op de Piaggio MP3 LT

22-10-2018 11:39 Laatste update: 11:40

Rutger probeerde voor Bright een motorfiets waarvoor je geen motorrijbewijs nodig hebt: de Piaggio MP3 LT.

Wie een motor wil rijden zonder motorrijbewijs, kan bij Piaggio de MP3 LT kopen. Een driewieler met een overbodig rempedaal, zodat je hem met een autorijbewijs mag besturen. Je moet wel een helm op, omdat er geen gordels aanwezig zijn op deze motor en omdat je niet gek bent. Ik mocht een weekje proberen of deze driewieler een handige optie is voor woon-werkverkeer. 

De man die me uitlegde hoe ik de Piaggio moest gebruiken had weinig woorden nodig. "Dit is de handrem. Hier zit de verlichting, het knipperlicht en de toeter. Met deze knop voorkom je het kantelen van de motor. Succes!"

Diep hangen in de bocht

En daar stond ik dan. Op de stoep met een apparaat van ruim 200 kilo en precies nul ervaring met brommers of motorfietsen. Ik vermoed dat de elektrische scooter die ik laatst heb getest mijn eerste en enige andere ervaring is. Met een beetje gas rolt de Piaggio van de stoep en als ik genoeg afrem, kan ik krappe bochtjes halen. Na een paar minuten heb ik de twee belangrijkste lessen geleerd: zorg dat je hem goed balanceert als je (bijna) stilstaat en maak bochten door diep te hangen. Van achter het stuur voel ik me een ware coureur, maar voor de buitenwereld ben ik een man met een opgevoerde scooter met één wiel teveel.

Koude knieën

In het stadsverkeer kun je ervoor kiezen om bij stoplichten de voorwielen te blokkeren. Je kunt ze dan nog wel draaien, maar niet meer de hele motor over laten hellen. Je kunt dus zonder je voeten naast de motor te zetten stilstaan. Zodra je weer begint te rijden, worden de wielen weer gedeblokkeerd. Vooral handig als je een regencape over je benen hebt. 

In de stad is de MP3 LT echt leuk om te rijden en op binnenweggetjes is het overhellen in de bocht heerlijk. Persoonlijk voelde ik me bij snelheden boven de 90 km/u wel erg kwetsbaar. Je zit minder stevig dan op een motor, omdat je benen niet aan beide zeiden van het apparaat zitten, maar je echt op een zadel zit. Alsof je op een stoel bent gaan zitten. De wielen zijn ook wat kleiner dan bij een motor, waardoor je instabieler bent als je iets raakt. Met een buitentemperatuur van 16 graden is het nog best fris met alleen een spijkerbroek aan. Wie een beetje verstandig is, koopt natuurlijk een motorbroek. 

Conclusie

De Piaggio MP3 LT 350 die wij reden is een bijzonder apparaat. Ik begrijp waarom Parijs er vol mee staat: je kunt om de files heen, overal op de stoep parkeren zonder te betalen en met opties als stuurverwarming kun je er comfortabel het hele jaar mee rijden. Zeker als dat vooral in de bebouwde kom is.

Nadelen zijn er ook: de motor komt lekker mee met het verkeer, maar klinkt nooit echt lekker. Het verbruik is rond de 1:24 in onze test. Dat red je met een klein stadsautootje ook. De prijs is dik 10.000 euro, wat heel netjes is voor een apparaat dat zo fraai is afgewerkt.

Of deze Italiaan voor jou een optie is, ligt heel erg aan je individuele situatie. Heb je dagelijks met files of parkeerproblemen te maken, dan wordt hij al gauw interessant. Maar ik wacht nog even op de elektrische variant.  

Kijk ook: elektrische scooter NIU getest