Duurtest🔌

Test: met elektrische Hyundai Kona van Groningen naar Spa

5 november 2018 18:41

Brights autotester Rutger Middendorp reed met de elektrische Hyundai Kona van Groningen naar Spa in België.

Eigenlijk vind ik het vreemd om het bij elektrische auto's steeds over de actieradius te hebben. Een Nissan Leaf van de vorige generatie met een 30 kWu accu is voor 95 procent van de gebruiksscenario's prettiger dan een benzineauto: hij staat elke ochtend opgeladen en voorverwarmd voor je klaar, waarbij je je zelden druk hoeft te maken over het laden. Maar tegelijkertijd zie ik ook wel in dat het psychologisch niet zo eenvoudig is. Dat mensen gewend zijn honderden kilometers te kunnen rijden en in een paar minuten te tanken. Ik kan ze wel vertellen dat dat echt een non-issue is na een paar weken gebruik, maar dat overtuigt niet iedereen.

Hyundai heeft dat ook ingezien en bracht de elektrische Kona op de markt met een officieel bereik van 485 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Die is een stuk geloofwaardiger dan de oude NEDC-methode, maar de praktijk is vaak weerbarstig. Dus vertrok ik vanuit Groningen voor een weekje naar België om te zien hoe het er in de praktijk uitziet. Bekijk de video.

Op de terugweg had ik de radar cruise control op 120 km/u staan tussen Spa in België en de La Place in Klarenbeek. Daar aangekomen had ik nog 170 kilometer bereik volgens mijn trouwe Koreaan en moest ik nog 163 kilometer rijden. Ik had dus in één keer, zonder laden, met 120 km/u als maximale snelheid van Spa in België naar Winsum in Groningen kunnen rijden: 411 kilometer elektrisch. Dat is bijzonder indrukwekkend. Maar een mens moet eten, en dan kun je net zo goed de auto even aan de snellader hangen. De Fastned-lader bij Klarenbeek is nog een oude die maximaal 50 kW levert, maar na een uurtje was de auto weer zo goed als vol.  

De Kona kan sneller laden op de nieuwe stations van Fastned: tot maximaal 80 kW. Dat kon ik helaas niet testen, simpelweg omdat ik niet langs zo'n nieuw station kwam. Maar twee uur rijden, half uurtje rust, moet dus lukken. Een vakantietrip is met de Hyundai Kona dus ook heel goed te doen. Daarbij valt op dat de auto niet alleen heel zuinig met zijn energie omgaat, maar ook bijzonder efficiënt bereik terugwint als je heuvels afrijdt. In het beeldscherm zie je de afstand die je er bij verdient oplopen bij het remmen. 

Later deze maand volg ons eindoordeel over de Hyundai Kona. Volg ons YouTube-kanaal.

Volg de duurtest

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Wekelijks beschrijft hij zijn ervaringen. Volg de updates.

Deel 2 Hyundai Kona: de volgende stap

Deel 1 Hyundai Kona: doorbraak

Hoe verschilt de Hyundai Kona van andere elektrische auto's?

Let hier op als je een elektrische auto koopt