Smiles per kilometer top 3

Duurtest: de beste auto's waar we in 2018 in reden (3)

30 december 2018 19:12

Rutger blikt terug op de auto's die hij voor ons testte het afgelopen jaar. Vijf top 3's; vandaag de Smiles per kilometer Top 3.

Dit jaar was er veel te lachen achter het stuur. Niet omdat er zulke grappige dingen op de radio waren (de Cartalk Podcast komt een eind echter). Vooral omdat we eigenlijk alleen aanraders gereden hebben. Auto's die om wat voor reden dan ook een fijn gevoel geven. Dat je klaar bent voor de apocalypse bijvoorbeeld (Volvo XC40), dat Franse gekkigheid echt kan werken in de praktijk (DS 7 Crossback) of dat een slingerweg met een dijk van een auto nog steeds een feest is (zie onderstaande top 2). 

1. Alpine A110

Een kleine sportauto is altijd leuk en zelden een goed idee. Alfa Romeo bouwde met de 4C een zelfde soort auto als de Alpine. Dat was een monster, maar het was ook... een monster. Een irrationele aanrader. Je kreeg er net zoveel smiles per kilometer van, als bijna doodervaringen. Van de Alpine verwachtte ik hetzelfde. Of misschien -nog veel erger- een cynische marketingexercitie met een opgefokte Renault Clio als basis, met daar bovenop een nieuw truitje. Niets van dat alles. De Alpine A110 was de grootste en meest positieve verrassing van dit jaar. Een auto die voor 1 ding gemaakt is: flink doortrappen. Het ontwerp, de kuipstoelen, de Franse vlaggetjes op de zijkant, de startknop, de sportknop, het geluid, alles wijst in dezelfde richting. Veel sportauto's proberen een joggingbroek te zijn. Een ding waarin je theoretisch kan sporten, maar je nooit een topsporter een wereldprestatie zal zien doen. De Alpine is die strakke hardlooplegging die verdacht lekker blijkt te zitten. Man, wat mis ik deze auto. 

2. Porsche 718 Boxster GTS

Flink stukje duurder, flink stukje volwassener, flink stukje mooier afgewerkt dan de Alpine; de Boxster GTS. De ideale auto voor een trip over de Pacific Coast Highway. Comfortabel genoeg voor de gatenkaas die de snelweg onder San Francisco is, direct, sportief, kleurrijk genoeg voor die honderden kilometers aan slingerende en op- en neergaande wegen daaronder langs de kust. De GTS is een voorbeeld van subliem vakmanschap op alle vlakken. Minder rauw en eenzijdig dan de Alpine en met bijzonder bruikbare opbergruimte. Als ze beide even duur zouden zijn koos ik voor de Boxster GTS omdat het een auto is die je in veel meer situaties in kan zetten. Maar de GTS is bijna een keer zo duur. 

3. Porsche Panamera Turbo E-Hybrid Sport Turismo

Gat, daar heb je hem weer. De alleskunner. In onze Tech Top 3 staat hij ook al. De humorloze Duitsers weten op de een of andere manier toch steeds een lach op ons gezicht te toveren. Ik vermoed dat het rijden met deze auto te vergelijken is met het rijden op zo'n gigantische Volvo vrachtauto die ze in mijnen gebruiken. Met wielen van een paar meter hoog. Maar dan iets anoniemer en op de openbare weg. Het voelt alsof er niets heftiger is, meer kan, rauwer klinkt. Deze auto hoef je niet per se op de staart te trappen. Je kunt er understated mee rijden. Weten dat je de klinkers uit de straat kan trekken is genoeg. Het kind in je kan gevoed worden, terwijl je je toch als een volwassene kan gedragen. 

P.S. De kandidaten voor deze lijst zijn de auto’s die we zelf gereden hebben. Onafhankelijk van het jaar waarin ze op de markt kwamen. Auto’s die we niet konden of wilden testen dingen niet mee naar een plek in deze uiterst subjectieve klassering.