Overachievers top 3

Duurtest: de beste auto's waar we in 2018 in reden (4)

30 december 2018 19:16

Rutger blikt terug op de auto's die hij voor ons testte het afgelopen jaar. Vijf top 3's; vandaag de Overachievers Top 3.

Dit jaar hadden we wederom een mooie verzameling overachievers. Auto's die beter waren dan hun prijs, afkomst of voorganger suggereren. 

1. Hyundai Kona EV

Ik hoop echt dat ze in Korea een dagelijkse sessie organiseren waarin medewerkers even een half uurtje mogen lachen om de grote automakers van weleer. Want Hyundai heeft met de Kona electric definitief bewezen bij de grote jongens te horen. Of eigenlijk: de grote jongens een poepie te laten ruiken. Want waarom kan Nissan, met een voorsprong van 6 jaar, geen auto maken zoals deze? Waarom kan Volkswagen, met meer merken in het assortiment dan wie ook, niet één merk omdopen naar full electric? Hoe kan het dat de Koreanen een elektrische auto hebben gemaakt waar niemand tegenop kan onder de €40K? De wereld verandert en van achter het stuur van de Kona Electric kun je daar veel plezier aan beleven. Doordat je 400 kilometer kan rijden (ook op snelwegen) zonder te hoeven bijladen. Doordat je als dat toch moet met 75 kW de accu vol kunt laten lopen. En omdat als je een berg af rolt je de gratis kilometers weer de tank in ziet vliegen op het dashboard. 

Lees deel 1, 2 en 3

2. Jaguar I-Pace

Jaguar Land Rover is niet het merk waarvan je verwacht dat ze een eigen niche vinden in elektrische auto's en daar dan als eerste een geloofwaardig goede auto in zetten. Toch deden ze dat. De Jaguar I-Pace is ongelofelijk indrukwekkend. Tijdens de persintroductie reden we er bergen mee op en af, door kleine riviertjes, over slingerwegen en op de snelweg. Op het feit na dat ik kotsmisselijk werd, was er niets af te dingen op die ervaring. Voor €80K is er niets anders te koop dat doet wat de I-Pace doet. In de praktijk blijkt dat snelladen wel een bottleneck is (dat konden we niet testen onderweg). Of Jaguar dat op kan lossen is wel een belangrijk onderwerp om te checken voordat je de auto aanschaft. 

 

3. Peugeot 308 SW GT

Het leek ons aardig om eens te kijken of een voormalig auto van het jaar, nadat de nieuwigheid eraf is, nog steeds kan verrassen. Dat kon de Peugeot 308. Elementair verschil met de eerste keer dat we deze auto testen, was dat we een GT reden met een pittig motortje (200 PK) en een sportknop. Mijn inner kleuter deed een sprongetje bij het rood worden van alle tellers op het dashboard. 

Lees deel 1, 2 en 3

Second opinion: Volvo XC40

Behalve door Rutger worden onze auto's ook gereden door een vaste poule chauffeurs. Die zijn het regelmatig niet met Rutger eens. Zoals in dit geval Bram Willemse. 

'Leuke auto's dit, maar de echte overachiever vond ik de Volvo XC40. Het mag dan de kleinste SUV van het merk zijn, maar hij doet op niks anders onder voor z’n grote broers dan op ruimte en wint juist op karakter. Erg knap!'

P.S. De kandidaten voor deze lijst zijn de auto’s die we zelf gereden hebben. Onafhankelijk van het jaar waarin ze op de markt kwamen. Auto’s die we niet konden of wilden testen dingen niet mee naar een plek in deze uiterst subjectieve klassering.