Irrationele aanraders

Duurtest: de beste auto's waar we in 2018 in reden (5)

2 januari 2019 08:30

Rutger blikt terug op de auto's die hij voor ons testte het afgelopen jaar. Vijf top 3's. Vandaag de laatste en leukste Irrationele Aanraders Top 3.

De ideale auto is voor ons fraai, duurzaam, gemakkelijk om mee te leven en toch verrassend. Deze drie auto's voldoen niet aan die criteria, maar zijn om andere redenen onze irrationele aanraders van 2018. 

1. DS 7 Crossback

De DS 7 Crossback is een grote chique Franse auto. Die vier woorden na elkaar betekenen meestal dat je de komende jaren moet gaan sparen om de afschrijving op te kunnen vangen en dat je stijl over inhoud hebt gekozen. Slechts een paar Nederlanders vonden het desondanks verstandig om een DS 7 Crossback te kopen dit jaar, maar ik buig diep voor ze en begrijp de keuze. Audi maakt allemaal geweldige auto's, die geweldig veel op elkaar lijken en je geweldig vaak op straat tegenkomt. Als je dat tegenstaat, dan koop je de DS 7 Crossback. En het leven met deze grote Franse wagen is een genot. Hij is comfortabel, un peu étrange en heeft gekke opties als verstelbare achterstoelen en "cat paw massage". 

Lees deel 1, 2, 3 en 4

2. Alfa Romeo Stelvio

De Alfa Romeo Stelvio is een rare auto. De Giulia bijvoorbeeld is 100% voorspelbaar Italiaans: prachtig om te zien, fijn om te rijden, net iets te veel met het goede leven bezig om dezelfde prestaties te leveren op school als de Duitsers. De Stelvio daarentegen heeft om de wat minder fraaie lijnen te accentueren, extra karakter. Het is geen Italiaans mannetje van 1 meter 70 dat heftig gebarend espresso staat te drinken in het centrum van Rome. Het is een 40 jarige bewoner van een Noord Italiaans bergdorpje, in geweldige conditie door zijn werk als boswachter of gids, of iets anders outdoorsy. Ik kon de auto nooit helemaal duiden en dat beviel me wel. 

Lees deel 1, 2, 3 en 4

3. Nissan Leaf

Ik had dit jaar de Nissan Leaf een plek in de design top 3, de overachievers, de smiles per kilometer en de tech top 3 gegund. Maar helaas was de Nissan Leaf voor die categorieën niet goed genoeg. Hij is een stuk fraaier dan zijn voorganger en in de juiste kleur prima te doen. Hij rijdt net als eerder zo soepel en stil als een benzineauto van het dubbele aankoopbedrag. Hij geeft je een warm gevoel van binnen dankzij het ontbreken van een uitlaat en het aanwezig zijn van stoelverwarming. De technologie is passend bij een auto uit 2018, maar niet baanbrekend. De Leaf doet bijna alles goed. Het gemiddelde zou een 8 zijn als het snelladen niet zo traag ging. Nissan heeft ervoor gekozen om de accu van de nieuwe Leaf niet actief te koelen. Om schade tegen te gaan wordt daardoor bij het snelladen de temperatuur teruggeschroefd als het batterijtje te heet wordt. Een retourtje Winsum - Amsterdam met een omweg via Leeuwarden werd als gevolg een oefening in geduld. Waarbij we de laatste keer bij de snellader nog maar 18 kW redden. Aan de ene kant kan dat betekenen dat je de Leaf nooit meer zou overwegen, aan de andere kant is deze auto 95% van mijn testperiode prettiger geweest dan de Kona. Mooier om te zien, ruimer op de achterbank en met veel meer bagageruimte. 

Lees deel 1, 2, 3, 4 en 5