Duurtest Volvo V90 Cross Country: de sneeuw in
Cross country met de Cross Country

Duurtest Volvo V90 Cross Country: de sneeuw in

18-01-2019 15:28 Laatste update: 15:27

Bright-autotester Rutger reed de Volvo V90 Cross Country in een ideaal klimaat: Volvo's thuisland Zweden.

In de kerstvakantie wil ik graag een beetje sneeuw zien, zonder hordes Nederlanders tegen te komen. Dan is het hoge noorden de juiste richting. Wij reizen dus af naar Zweden. 

Afgelopen jaren heb ik gemerkt hoe er fundamenteel meer gevraagd wordt van een auto bij -10 graden Celsius op een ondergrond die varieert van gravel tot asfalt, tot samengeperste sneeuw. En dat op wegen die net twee auto's breed zijn, kilometers van de beschaving verwijderd en aangelicht door alleen jouw koplampen. 

De Peugeot Traveller die we twee jaar geleden door de witte wildernis stuurden was een heerlijke reisauto, maar kwam op een paar punten tekort: hij werd geleverd op zomerbanden (dikke no-no) en de verlichting was goed genoeg voor Nederland, maar een Eland op een halve kilometer uitlichten was er niet bij. 

Volvo V90

Deze winter lag er al 30 centimeter sneeuw in begin december in Dalarna en bij aankomst vroor het een stevige 15 graden. Een goed stuk gereedschap was vereist. Volvo verkoopt in het thuisland bijzonder goed. In 2017 waren 4 van de 6 meest verkochte auto's van Zweedse makelij. De Zweden weten dan ook wat nodig is om een auto te bouwen die een sneeuwstorm te lijf kan. Wij kozen de op papier ideale Volvo V90 Cross Country. 

De auto is gebaseerd op de fraaie V90 die we eerder al eens testten in Nederland. Daar heb ik een zwak voor ontwikkeld na twee weken rijden. De Cross Country is in essentie dezelfde auto, maar staat een stuk hoger op de wielen en heeft een boel extra beschermend kunststof op de flanken. In Nederland staat dat een beetje treurig, alsof je in volledig militair kostuum aankomt bij een potje paintballen. In Zweden met overal 60 centimeter sneeuw langs de weg, past het plaatje perfect. 

Winterbanden

Uiteraard zijn er winterbanden gemonteerd. Veel Zweden in Dalarna rijden zelfs met spikes in de winter, maar winterbanden zie je ook bij de locals. In combinatie met de vierwielaandrijving van onze Cross Country geeft dat zelfs op een ondergrond van platgewalste sneeuw en verse plakken ijs nog genoeg tractie. 

Na een nachtje buitenstaan was mijn waterflesje in de auto bevroren. Starten ging meteen, maar je hoorde dat de motor even tegen de weerstand in moest bij de eerste slag. Met de parkeerverwarming kun je dat voorkomen. Onze auto heeft een timer die je kunt instellen in de auto en vanaf de app (die laatste konden we helaas niet testen), waardoor interieur en motor voorverwarmd kunnen worden. Het interieur is dan op temperatuur en alle ramen zijn ontdooid. 

Climate control en verlichting

Eenmaal in de auto hoef je het zelfs niet lang koud te hebben als je vergeten bent die parkeerverwarming in te stellen. Vier passagiers hebben in deze afgeladen stationwagon hun eigen climate-control-instellingen en verwarmde stoelen. De chauffeur kan zelfs de handjes verwarmen in drie standen. 

Het grootste verschil met de auto's die we de jaren hiervoor reden in Zweden zit hem echter in de verlichting. Die bestaat uit volledige led-lampen die mee kunnen draaien in de bocht. Grootlicht gaat automatisch aan en uit en kan de lichtstraal zo richten dat een voorligger geen last van je heeft, maar jij nog steeds wel extra licht hebt. In de demovideo op Youtube werkt dat mooier dan in de praktijk. Een voorligger betekent dat je het grootste gedeelte van je grootlicht uitgeschakeld ziet. Maar je hoeft werkelijk zelf nooit meer aan je verlichtingsinstellingen te komen nadat je eenmaal automatisch grootlicht geactiveerd hebt.

In de volgende aflevering van deze Duurtest lees je meer over de rij-ervaring en de anti-ongeluktechnologie in deze Volvo. 

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg hier zijn updates.

Kijk ook: Volvo XC40

Volg Bright op YouTube voor meer video's over auto's en tech