Duurtest Volvo V90 Cross Country: niet van zijn stuk te brengen
Door de sneeuw ploegen

Duurtest Volvo V90 Cross Country: niet van zijn stuk te brengen

23-01-2019 10:36 Laatste update: 10:59

Bright-autotester Rutger reed met de Volvo V90 Cross Country door de Zweedse sneeuw. In dit tweede deel: voor wie is deze robuuste versie van de V90 een aanrader?

Ploegend door 30 centimeter sneeuw, viel me op hoe weinig terreinauto's je eigenlijk ziet in het hartje van Zweden. Sterker nog; SUV's, pick-ups en offroaders zie je er niet vaker dan in Nederland. Af en toe spot je eens een Land Rover Defender of een Mitsubishi pick-up. Doet doet je afvragen of die wagens een fundamenteel voordeel hebben ten opzichte van de Volvo V90 Cross Country die wij testen: een hoog op de poten staande Volvo-stationwagon met vierwielaandrijving en fraaie verlichtingstechniek. (Lees ook deel 1 van deze duurtest). 

Daarover mijmeren doe je dan vanuit verwarmde massagestoelen, luisterend naar RIX FM op de Bower & Wilkins-audioset. Ten opzichte van de SUV die de Zweden maken (de XC90) lever je nog geen centimeter bodemvrijheid in.

IJs, sneeuw, gravel, de Volvo was niet van zijn stuk te brengen. Zelfs met een beetje gas bij om de auto te dwingen een beetje te glijden, bleef de controle perfect. Pas als je alle vier wielen op pas opgevroren ijs hebt, wordt het een beetje spannend.  

Worstelen met Pilot Assist

De Volvo doet zijn best om het je zo aangenaam mogelijk te maken en de kans op ongelukken te minimaliseren. Uiteraard zijn er meer airbags dan je moeder Douwe Egberts-punten heeft, maar om in 2020 het aantal doden in of door een Volvo terug te brengen tot 0 (gemiddeld per miljoen gereden kilometers) is er meer aan boord. Pilot Assist is een gevorderde adaptieve cruise control die op de snelweg het stuur van je over kan nemen. Hij remt, accelereert en blijft tussen de lijntjes.

Op provinciale wegen die deels besneeuwd zijn is het soms een beetje worstelen met Pilot Assist. Dan wil hij te dicht bij de middenstreep rijden. Het lastige is dat je je dus constant bewust moet zijn of je het al dan niet aan hebt staan.

Om frontale botsingen te voorkomen kan de auto zelf terugsturen als je over de middenstreep rijdt en een tegenligger dreigt te raken. Dat hebben we gelukkig niet kunnen testen. De auto houdt ook nog bij of je als chauffeur moe aan het worden bent en suggereert een break als je teveel slingert in je eigen baan. 

Infotainmentsysteem

Het infotainmentsysteem is gelijk aan dat in de XC40, XC60, XC90 en V90, die we eerder hebben getest. Het heeft een mooie verticale interface met vier tabs. Apple Carplay brengt de inhoud van je telefoon naar het scherm, maar neemt niet het hele scherm over. Slechts een klein gedeelte wordt gebruikt om je apps te laten zien, waardoor je alle functies handig kunt blijven bedienen, zonder steeds van interface te hoeven schakelen. 

Voor wie?

In Nederland zou ik de V90 prefereren boven deze robuuste broer. Maar of dat ook voor jou geldt, ligt aan hoe je de auto gebruikt en je rijstijl. Neem je regelmatig ergens een onverharde weg, dan is de vierwielaandrijving en extra bodemvrijheid een pre. Waar de V90 wat scherper stuurt is de Cross Country juist wat relaxter. Houd je daarvan, dan kan - zelfs als je sneeuw en modder mijdt - dit wel eens de auto voor jou zijn. 

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates.