Iets kleiner feestje

Duurtest Volvo V60: is kleiner fijner?

28 januari 2019 09:28

Gedurende de kerstvakantie ploegde Rutger door de sneeuw met de V90 Cross Country. Maar hoeveel lever je eigenlijk in als je met zijn nieuwe kleinere broertje op pad gaat? Rutger test de V60.

De V90 Cross Country, die we vorige keer testten, is de grootste stationwagon die Volvo verkoopt. Tot voor kort was dat de V70 met daaronder de slechts een fractie kleinere V60. Inmiddels is de V70 verleden tijd en is er een nieuwe V60. Die rijden wij deze week voor een eerste kennismaking.

De eerste indruk is dat deze auto verdacht veel lijkt op zijn grote broer. Er zit een opvallende knik in het achterraam, maar het profiel komt grotendeels overeen. Alleen heeft de V60 iets vriendelijker afmetingen. Veel mensen vinden de V90 gigantisch, de V60 komt wat beschaafder over. Maar lever je daar nu ook 30 procent ruimte voor in, zoals de naam suggereert? 

De prijs komt wel aardig overeen met de benaming van de auto's. Een V60 T5 Inscription kost 48.000 euro. De V90 T5 Inscription kost 65.000 euro. De V60 kost dus 27 procent minder dan zijn grote broer. 

Volvo V90

  • 1627 kg
  • 560 liter laadruimte
  • 4,93 meter lang
  • 1,89 breed

Volvo V60

  • 1615 kg
  • 529 liter laadruimte
  • 4,76 meter lang
  • 1,85 breed

De V60 heeft dus 1 procent minder laadruimte, is 3,5 procent korter en 2,1 procent minder breed, voor 27 procent minder geld. Uiteraard lever je op de achterbank ook een klein beetje in, maar de V60 is daar voor je puber van 1 meter 80 nog steeds ruim genoeg. En als het om alle andere aspecten gaat, zijn het dezelfde auto's. De bediening, het interieur, de veiligheidssystemen, het fenomenale infotainmentsysteem.

De V60 voelt achter het stuur als dezelfde auto. En profile vind ik de V90 persoonlijk iets fraaier, recht van voren en recht van achteren wint de V60 het dan weer. De auto die wij rijden is een luxe uitgevoerde Inscription in de GT-versie. Dat betekent dat de auto sportiever oogt en rijdt dan de reguliere V60.

Als gevolg hebben we ook een paar gigantische velgen die het comfort niet ten goede komen. Je moet wel echt heel erg graag een sportieve look willen om dat offer te doen in mijn ogen. Het maakt van de V60 geen prettiger reisauto. 

De Volvo V60 is minstens 95 procent van de V90 voor 27 procent minder van je spaargeld. Ik zou het wel weten.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg hier zijn updates.

Kijk ook: Volvo XC40