Duurtest Kia e-Niro deel 1: elektrische SUV met groot bereik
Groter dan de Kona

Duurtest Kia e-Niro deel 1: elektrische SUV met groot bereik

25-02-2019 08:18 Laatste update: 11-03-2019 08:21

Bright-autotester Rutger Middendorp rijdt een van de populairste auto's van dit jaar: de elektrische Kia e-Niro. Voor dit jaar is de auto al helemaal uitverkocht. Is dat terecht?

De Kia e-Niro is een elektrische SUV met een enorm bereik van ruim 400 kilometer. Er zit een accu in van 64 kWu, waarmee het samen met neef Hyundai Kona de enige elektrische auto is onder de 50.000 euro met zoveel bereik. De Kona is op dit moment onze favoriete elektrische auto in de koopgids Bright Stuff. De komende weken gaan we kijken of de Kia hem van die plek kan verstoten. Vandaag vergelijken we de twee auto's op basis van de specificaties en eerste indrukken. 

Looks

De e-Niro en Kona hebben een 'dichtgeplamuurde snoet'. De grille uit de gewone modellen is vervangen door een carrosseriekleurig geribbeld plaatje in de kleur van de rest van de auto. In het geval van de e-Niro zou ik serieus overwegen om die plaat met een spuitbusje plastidip te lijf te gaan om de vorm een beetje terug te krijgen. Net als zijn iOniq-broer lijkt de auto een worstelmasker op te hebben. De e-Niro vind ik persoonlijk iets fraaier en vooral minder gekunsteld dan de Kona. Maar designprijzen ga je er niet mee winnen vermoed ik. 

Zowel de Kona als de e-Niro hebben broertjes met brandstofmotoren. Dat is over het algemeen niet gunstig voor de indeling van de auto. Een brandstofmotor heeft meer ruimte nodig voorin, een elektrische auto heeft een paar centimeter in de bodem nodig voor de accu's. In het geval van beide auto's merk je dat ze voor hun exterieurafmetingen niet bijzonder ruim van binnen zijn. Een Opel Ampera-E bijvoorbeeld is ontworpen als elektrische auto en dat merk je aan de binnenruimte. 

Afwerking

De Kia is van binnen sjieker. Er zijn mooiere materialen gebruikt. In plaats van het spikkelig zijdeglans zilver van Hyundai zit er hoogglans zwart rond de knoppen van de Kia. Geen vier drukknoppen voor de versnellingsbak, maar een grote, prettig aanvoelende draaischijf. Het zijn kleine verschillen, maar het maakt de e-Niro een stuk volwassener.

Het infotainmentsysteem is grotendeels gelijk en werkt prima, inclusief Apple Carplay en Android Auto (alleen met een hack op een Nederlands toestel te gebruiken voorlopig). Het scherm achter het stuur is bij de Kia weer iets ouderwetser met twee klokken dan in de Hyundai. Ook geeft de laatste netjes weer hoeveel meter je terug gewonnen hebt door bergaf te gaan of te remmen, wat ik mis in de Kia. 

Kia e-Niro interieur

Aandrijving

De accu (64 kWu) en de elektrische motor (204 pk) zijn in beide auto's exact gelijk. Ook is de laadsnelheid gelijk. 80 kW op de snellader, 3,7 kW op je paal thuis. Voor de leek: 80 kW is bijzonder snel. 3,7 kW is niet om over naar huis te schrijven, maar in een nacht op de oprit heb je de auto dus wel weer vol. 

De Kona lijkt op basis van de eerste ritjes wel iets zuiniger te zijn. Of dat software is of aan de lucht- en rolweerstand ligt durf ik niet te zeggen. 

Binnenruimte

Naast de looks was voor mij het grootste nadeel aan de Kona de binnenruimte. Een bevriend stel dat uit een Audi A6 wilde overstappen naar een elektrische auto, liet de Kona daarom staan bij de dealer. De e-Niro staat op hetzelfde onderstel en is dus niet gigantisch veel groter, maar wel merkbaar ruimer. Vooral op de achterbank merk je dat. Waar de Kona echt alleen voor mensen onder de 1,75m op lange ritten te doen is, zou ik de e-Niro wel aandurven naar Zuid-Frankrijk.  

De bagageruimte van de Kona vonden we destijds met 332 liter wat krap voor een midweek Ardennen met 4 man. De e-Niro heeft 450 liter ruimte. Met de achterbank dichtgeklapt gaat het verschil zelfs van 1100 naar 1400 liter. Even ter vergelijking: een VW Golf heeft 380 liter met de bank rechtop en 1270 liter met de bank ingeklapt. 

Hyundai Kona interieur

Prijzen en wachttijden

De vanafprijs ligt bij de Kia een stukje hoger, boven de psychologische grens van 40K, maar de beide luxe versies met vergelijkbare opties zijn ongeveer even duur met prijzen van rond de 45K.

Voor beide auto's geldt ook dat ze moeilijk te krijgen zijn. De Kona kun je in 9 tot 12 maanden op de oprit hebben staan. De e-Niro kost je zeker een jaar geduld. 

foto: Bram Willemse

Volg de Bright Duurtest

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright.Volg de updates.

Abonneer je op het Bright YouTube-kanaal voor meer video's over innovatieve auto's

Kijk ook: review Hyundai Kona