Min of meer

Duurtest Jeep Compass: net een Tesla?

6 mei 2019 11:37

Bright-autotester Rutger rijdt deze maand in een Jeep Compass, maar verruilde hem een halve dag voor een Tesla Model 3. Dat leidt tot een bijzondere vergelijking.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor de Bright Duurtest. Volg hier de updates.

Afgelopen donderdag reed ik met de Jeep Compass naar onze opnames met de Tesla Model 3. Vervolgens reed ik een stuk in die Model 3 en stapte daarna weer over in de Jeep Compass. Op het eerste gezicht lijkt het appels met peren vergelijken, maar het begon me te dagen dat deze auto's meer met elkaar te maken hebben dan je zou denken. Omdat niemand het ooit nog gedaan heeft (en terecht); vandaag vergelijken we de Jeep Compass met de Model 3. Iemand moet het doen. 

Kleur

Voor veel auto eigenaren is de belangrijkste eigenschap bij aanschaf de kleur. Zowel de Jeep Compass als de Tesla Model 3 die ik reed zijn zwart. Zie je wel dat ze veel met elkaar gemeen hebben? 

Aandrijflijn

De Jeep Compass heeft een 2 liter dieselmotor in het vooronder die 170 pk levert en alle vier de wielen aandrijft. De Tesla Model 3 heeft 2 elektromotoren die samen 346 pk leveren aan alle vier de wielen. De Model 3 accelereert aanzienlijk sneller, maar heeft meer moeite om obstakels als stoepjes en kraters te nemen. 

Ontwerp

Wat de Jeep Compass en de Model 3 qua uiterlijk met elkaar gemeen hebben, is dat ze gebaseerd zijn op een bestaand ontwerp. De Compass was vroeger een lelijk eendje en dit nieuwe model werd dus gebaseerd op zijn knappere grote broer, de Grand Cherokee. Niet te verwarren met de Cherokee die volgens mij geadopteerd is uit Korea. Sssssht, hij weet het zelf nog niet. De Model 3 is gebaseerd op de slicke Model S.

Beide zijn het dan ook fraaie auto's om te zien uit bepaalde hoeken, maar zitten er her en der ook details waaraan je kunt zien dat de basis van de auto oorspronkelijk niet op deze schaal bedacht is. Bij beide  is er iets onwennigs aan het gebied boven het achterwiel. In het geval van de Model 3 is de bibs niet helemaal in evenwicht met de fijngelijnde snoet. In het geval van de Compass lijkt het alsof er voor de zijkant een andere ontwerper is ingeschakeld dan voor de voor- en achterkant. Dat klinkt dramatischer, dan het er in werkelijkheid uitziet, maar kloppen doet het niet helemaal.

Interieur

Alles bij de Jeep zit precies waar je het zou verwachten. Het is dan ook niet lastig om te wennen aan de bediening. De touchscreen interface doet zijn werk, maar is geen mirakel van gebruiksgenot. Alle stoelen zitten goed en er is voldoende ruimte voor passagiers en prularia.

De Model 3 is exact het tegenovergestelde: niets zit waar je het zou verwachten en het is lastig om te wennen aan de bediening. De touchscreen interface doet bijna al het werk en is een mirakel van gebruiksgenot. De stoelen voorin zitten goed, achterin zit je als een basketballer op klassenbezoek bij de kleuters. Er is voldoende ruimte voor twee passagiers en heel veel spullen, maar de mensen op de achterbank moeten lijden. Het veel besproken afwerkingsniveau van de Tesla ligt qua materiaalgebruik hoger dan dat van de Jeep. Als het om duurzaamheid gaat zou ik daar nu nog niets over durven zeggen. 

Uitstraling

In de Verenigde Staten is een Jeep het ultieme symbool voor de vrijgevochten natuurliefhebber. De Tesla trouwens ook. Alleen op een wezenlijk andere manier. De Jeep is voor wie de natuur graag wil consumeren. De Tesla is voor wie de natuur graag heel wil houden. In Nederland ligt dat net even anders denk ik. De Tesla representeert deels bewust omgaan met het milieu, maar evenzeer bewust omgaan met je bijtelling. Stuk minder sexy.

De Jeep is in ons land echt een acquired taste. Een auto waar je iets mee kan hebben. Omdat je de stijl tof vindt, omdat je van Juventus houdt of omdat je eigenlijk een Willys Jeep wil, maar geen regenjas wilt dragen in de auto.    

Prijs en garantie 

De vanaf prijs van de Jeep Compass ligt op €32K. Die van de Model 3 (nu nog) op €48K.  Diesel kost je in de praktijk zo'n €11 per 100 kilometer voor deze auto. Er van uitgaande dat je thuis kunt laden (wat met een bereik van 500km+ eenvoudig moet lukken in de meeste gevallen) betaal je voor de Model 3 €3,30 per 100 kilometer aan stroom. Jeep heeft zoveel vertrouwen in de auto's die ze verkopen dat ze 5 jaar garantie geven, onafhankelijk van hoeveel kilometers je ermee maakt. Tesla biedt 4 jaar garantie tot een maximum van 80.000 km.

Conclusie

Beide waren deze auto's zwart, vierwielaangedreven en brengen ze je van A naar B. Comfort bieden ze elk op hun eigen manier. De Model 3 met zijn stilte, de Compass met een aangename achterbank. Qua aanschafprijs en garantie wint de Jeep, qua milieu-impact en kosten per kilometer is de Model 3 de baas.

Wij rijden in deze Duurtest nog twee weken met de Jeep Compass, maar hopen stiekem al op een auto die al deze positieve eigenschappen verenigt. 

Volg Bright op YouTube voor meer video's over innovatieve auto's