Duurtest Jeep Compass: SUV die echt de blubber aankan
Conclusie Duurtest

Duurtest Jeep Compass: SUV die echt de blubber aankan

21-05-2019 13:18 Laatste update: 22:06

Autotester Rutger Middendorp blikt terug op vier weken met een eigenzinnige Amerikaan naast de deur gehad: de Jeep Compass. 'Four more years'? Of een impeachment?

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates.

Ik heb een zwak voor Jeep ontwikkeld. Dat kwam door de Renegade en de Grand Cherokee. En om uitlopende redenen. De Renegade is echt een hele leuke Europees aanvoelende charmante auto. Met in de zwarte randen om het raam plaatjes verstopt van een Yeti en een Willy's Jeep en onder de benzineklep een spinnetje. Ik ga goed op dat soort humor. Gezien Tesla je een scheetkussen geeft in zijn auto's, hebben de Amerikanen volgens mij het monopolie op humor in auto's. De Grand Cherokee had die humor niet, maar wel een statigheid en vanzelfsprekendheid in het ontwerp die me bijzonder aanstonden. Een Range Rover voor wie geen Range Rover wil. De reguliere Cherokee maakte het me moeilijk om sympathie te blijven voelen met zijn rare Koreaanse neus. Hoe zou het dan de Jeep Compass vergaan na vier weken intensief gebruik?

Herkenbaar anders

Recht van voren en recht van achteren heeft de Compass veel weg van de Grand Cherokee. Je moet een redelijke kenner zijn om hem daarvan te onderscheiden. Het zij-aanzicht oogt veel Europeser met de chromen strip die wat onzeker naar beneden duikt op de C-pilaar. Niet in elke uitvoering valt dat op, maar onze verder grotendeels zwarte Compass heeft die chromen lijn als opvallendste kenmerk. Overall is de Jeep herkenbaar anders dan zijn softer ogende Europese concurrenten. Een Kadjar of een Ateca is duidelijk een personenauto in berglaarzen, geen berggids op sportschoenen. De Jeep met zijn vierkantige wielkasten en trotse 4x4-logo op de kont wil zich onderscheiden van de wannabe's. 

Dat merk je onderweg ook. Andere Jeep-rijders groeten, maar ook iemand in een Dodge pick-up stak een vingertje op vanaf het stuur. Je bent met de Compass toch nog lid van de club van mensen die Amerikaanse auto's rijden. Nu heb ik het gevoel dat je bij die club ook ongestraft een 'Make America Great Again'-pet kunt dragen, maar vooralsnog is het vooral leuk om achter het stuur het gevoel te krijgen dat je een keuze hebt gemaakt. 

'Headache by Beats Audio'

Twee grote irritaties hebben mij ervan weerhouden om te vallen voor de Compass. Allereerst het Beats-audiosysteem. Dat is een betaalde upgrade waar je eigenlijk geld terug voor zou moeten krijgen. Het systeem heeft zo'n overweldigend bassgeluid, dat de rest van de muziek er in verdrinkt en dat je binnen 10 minuten met hoofdpijn achter het stuur zit. De vorige berijder van deze auto had de bass al teruggedraaid naar -4 en de treble en highs wat opgekrikt, maar nog steeds blijft sommige muziek onbeluisterbaar over deze speakers. Vermijd het Beats-systeem en er is niets aan de hand.

Mijn andere bezwaar is de cruise control. Die heeft af en toe de neiging om te jojoën. Of dat aan mijn specifieke exemplaar ligt of dat alle Compassen dat euvel hebben, weet ik niet, maar in de onze was het knap vervelend. Bij sommige snelheden lijkt de bak niet te kunnen kiezen en voel je dat de motor steeds 3 seconden trekt en dan weer 3 seconden vrij loopt. Alsof je voortgetrokken wordt aan een elastiek. Eén keer rond de 50 km/u op de cruise control ging de motor zelfs op en neer tussen de 2500 en 1500 toeren. 

Join the club

Er van uitgaande dat ons cruisecontrol-probleempje een geval van pech is; kunnen we de Compass aanraden? Als je op zoek bent naar een SUV met een dieselmotor en het gaat je om de praktische zaken zoals binnenruimte, comfort en verbruik, dan hebben de Europeanen betere opties dan de Compass. Wil je lid zijn van de club Amerikaanse autorijders of zoek je een SUV die ook werkelijk de blubber aankan, dan kun je de Compass zeker eens uitproberen. 

Volg de Bright Duurtest