Duurtest Citroën C5 Aircross: de eerste indruk
Auto-test

Duurtest Citroën C5 Aircross: de eerste indruk

24-05-2019 10:40 Laatste update: 10:41

De komende vier weken rijdt onze autotester Rutger met de eigenzinnige Citroën C5 Aircross. Een eerste kennismaking.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates.

Wat is een Aircross? Die vraag werd mij gesteld toen ik met deze Citroën aan kwam rijden. Wie even door het modellengamma van Citroën kijkt, ziet dat er een geheel eigen benamingslogica wordt toegepast, zoals het de Fransen betaamt. Het begint met een C1 en een C3. Hatchbacks zijn dat. De C3 Aircross is een SUV'tje. De C4 is er als Cactus en als Spacetourer. Waarbij Cactus verder niets zegt over het model en Spacetourer betekent dat je een korter neusje en meer binnenruimte krijgt. De C5 is er op dit moment alleen als Aircross. 

Beetje van nu, beetje van vroeger

De C5 Aircross is herkenbaar een moderne Citroën. De dakrailing lijkt op die van de Cactus en ook de details in bumper en deurbekleding verwijzen naar andere recente modellen. Net als de fraaie LED-verlichtingsunits. Maar er is naast het logo op de neus ook iets dat de Fransman met vroeger verbindt. Vering met zogenaamde Progressieve Hydraulic Cushios. Na een aantal jaren in de pas te hebben gelopen met andere merken, die allemaal "sportief rijgedrag" voorstaan, is het nu weer comfort wat de klok slaat. Dat is een aangename verrassing. Jarenlang werden auto's al maar harder geveerd en nu zitten we opeens weer op een magisch tapijtje.

Nog een onderschat voordeel: deze auto heeft geen achterbank, maar drie achterstoelen. Resultaat: minder geruzie over wie "in het midden moet zitten" en de mogelijkheid om meer dan twee autostoeltjes te plaatsen. Al moet je nog steeds opletten dat je smalle varianten koopt. 

Dit komt ons bekend voor

Achter het stuur vallen de overeenkomsten op met die een na laatste duurtester: de Peugeot 508. Geen wonder, want Citroën en Peugeot vallen tegenwoordig onder hetzelfde concern. Samen met Opel trouwens. De versnellingspook, het infotainmentsysteem, de bediening voor de cruise control, het grote scherm waar je tellers gewend bent; het komt allemaal ook voor in de Peugeot.

Nu zou je kunnen treuren dat alle auto's nog meer op elkaar gaan lijken, maar geloof me: dit is eerder goed dan slecht nieuws. Allereerst is zowel in de digitale als fysieke interface genoeg ruimte voor een eigen smaak. De afgeronde rechthoeken die zo kenmerkend zijn voor het uiterlijk van moderne Citroëns geven het interieur van de C5 Aircross ook een eigen smoel. Daarnaast zitten de meeste mensen alleen in hun eigen auto en merken ze de overeenkomsten met een ander model dus niet.

In hoe meer auto's een interface-element gebruikt wordt, hoe beter het doorontwikkeld zal worden. Dat is voor de eigenaren van moderne Peugeots en Citroëns alleen maar positief. 

Eerste indruk

Wat ons in de eerste paar kilometers opviel, waren met name het ontzettend relaxte onderstel dat onregelmatigheden heel goed wegfiltert en rijden stil maakt. Daardoor viel ook een rateltje op in de deur of het dashboard dat we niet kunnen plaatsen. Gelukkig zal dat onderstel onder alle auto's aanwezig zijn en dat rateltje vast alleen in de onze.

De adaptive cruise control op onze testauto is ook een feestje. Bij het naderen van auto's die langzamer rijden, remt hij heel gelijkmatig (lees je mee, Elon Musk?). Tussen de lijntjes blijven gaat over het algemeen ook prima, maar bij verdrijvingsvlakken op 80 km/u wegen wordt hij soms wat onzeker.

De komende weken meer over de C5 Aircross. Heb je vragen? Stel ze aan Rutger via Twitter.

Kijk ook: Tesla Model 3 na drie maanden

Volg de Bright Duurtest.

Abonneer je ook op ons YouTube-kanaal