Review: beveiligingscamera Arlo Ultra 4K
Haarscherp

28-05-2019 12:52 Laatste update: 12:53

De Arlo Pro is een prima draadloze beveiligingscamera zonder abonnement. De Arlo Ultra neemt de meeste eigenschappen over, maar met 4K-beeld en nu toch een abonnement.

De enige 4K-camera uit onze Bright Stuff-koopgids is de Nest Cam IQ outdoor. Die neemt heel slim in 4K op, maar presenteert jou alleen het belangrijke gedeelte van het beeld in Full HD. Het is een briljante camera met geavanceerde snufjes zoals gezichtsherkenning. Maar het apparaat kost €379 euro. Een abonnement voor de fijne functies kost je ook nog eens 5 euro elke maand. Een aardige tegenhanger was altijd het systeem van Arlo. Met een gratis cloud service en de mogelijkheid om lokaal op een USB-stick op te nemen. Nadeel was dat het beeld 'slechts' full hd was. Juist bij een beveiligingscamera is dat een nadeel omdat hij meestal niet op ooghoogte hangt.

Ik was dan ook blij verheugd toen de nieuwe Arlo Ultra werd aangekondigd. Het leek alsof ze goed gekeken hadden naar wat Nest deed. Want ook deze camera neemt in 4K op. Hij kan dat beeld in volledige kwaliteit streamen, of inzoomen op belangrijke delen in het beeld. Installatie is eenvoudiger dan de Nest omdat de camera met 1 schroef opgehangen kan worden en dan een paar maanden op de ingebouwde accu kan draaien. De camera kan magnetisch verwijderd worden om hem op te laden. Behalve als camera, kun je de Arlo ook nog als dimbare buitenlamp gebruiken. In de app kun je instellen of je wilt dat de ingebouwde led-lamp aangaat als iemand gespot wordt. Het beeld is een bijna volledige 180 graden, waarbij de vertekening aardig beperkt blijft. De USB-aansluitingen zijn verdwenen, maar in plaats van een stickie, kun je nu een SD-kaart gebruiken.

De camera kan onderscheid maken tussen personen, voertuigen en dieren. In de app kun je aangeven waarbij je een melding wilt krijgen. Een vliegtuig dat neerstort in je tuin, geen melding. Een kat die tegen je kerstboom piest, wel een melding. Typisch Amerikaans trucje: pakketdetectie. In de VS worden pakketjes vaak gewoon voor de deur gezet. Als dat gebeurt, kan de Arlo je nu waarschuwen.

Indringer gedetecteerd:

Hommel en koolmees

Installatie is eenvoudig en het systeem werkt vlekkeloos op enkele meldingen van een hommel en een koolmees na. Arlo heeft echter niet alleen Nest ingehaald als het om functies gaat, ook de prijs is imposanter geworden. Een systeem met 1 camera kost maar liefst 450 euro. Wie denkt het prijsverschil met de Nest te kunnen terugverdienen komt bedrogen uit. Het Arlo Smart Premier-abonnement dat je nodig hebt voor cloudopslag, activiteitszones en personendetectie kost maar liefst 89 euro per jaar. Voor dat bedrag is je cloudopname nog niet eens 4K. Opeens lijkt die Nest Cam IQ Outdoor zo gek nog niet.

Ten opzichte van de concurrent van Nest heeft de Arlo het voordeel dat hij eenvoudig magnetisch te installeren is. Dat scheelt je gedoe met draden trekken en in muren boren. Nadeel daarvan is dat hij makkelijker te stelen of te saboteren is en dat je hem af en toe moet opladen. De spotlightfunctie is ook prettig. Dan hoef je niet én een sensorlamp én een camera op te hangen. De prijs van de camera, maar vooral van het abonnement weerhoudt de Ultra ervan de Nest Outdoor IQ te verslaan.