Deel 2

Duurtest Citroën C5 Aircross: hoe Frans wil je het hebben?

27 mei 2019 14:06

Onze autotester Rutger heeft drie weken een Franse SUV in gebruik. De C5 Aircross is zoals Frankrijk: mooi, groot en ingewikkeld.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates.

De Aircross en ik kunnen het aardig met elkaar vinden. Dat komt deels omdat het een fijne auto is, deels omdat ik een Francofiel ben en de Aircross is echt ontzettend Frans. Dat begint met het uiterlijk. Als een gracieuze Française in een fraai gesneden pak, maar met een flinke neus. Zoals Andrea Martel in Dix Pour Cent.

Frans design

De Aircross is geen klassieke schoonheid. Wie de details gaat bestuderen, komt een oneindig aantal grills tegen in de neus. De rode accenten leiden net genoeg af. Vooral onder de dakrailing is het een subtiel contrast op het glimmende zwart erboven. De Aircross is meer een auto die zich goed weet te kleden, dan dat de proporties nou zo fenomenaal aantrekkelijk zijn. Zoals een ware Fransoos betaamt, wordt met een kek sjaaltje en een zelfverzekerde blik een aura gecreëerd waar een Duitser niet mee weg zou komen. 

Erg Frans is ook de manier waarop er gereageerd wordt op mijn draaien aan het stuur. De 'Laissez-faire' attitude zorgt dat het nooit hard werken is van op de bestuurdersstoel, maar dat ik ook nooit heel precies weet waar ik naar toe ga. Je geeft je over aan de C5, meer dan dat de auto zich laat onderwerpen aan jou. Het is maar waar je van houdt. 

Zoeken in de optie-menu's

De Aircross waarschuwt me trouwens braaf voor elke vaste flitspaal, maar doet dat met zo'n hard pong-geluid, dat ik op zoek ging naar een mogelijkheid om het volume van die waarschuwing naar beneden te draaien. Dat werd een interessante zoektocht. De makkelijkste manier leek mij om aan de volumeknop te draaien tijdens het waarschuwingsgeluid. Helaas, dat zette alleen de muziek zachter. Vervolgens zijn er iets van drie verschillende Optie-menu's, afhankelijk van waar in de menustructuur je zit.

Nergens kon ik het volume van die waarschuwing instellen. Uiteindelijk lukte het mij om in de instellingen van de navigatie de waarschuwingen helemaal uit te zetten. Tot op de dag van vandaag is het me niet gelukt om het aan te laten staan op een prettig volumeniveau. Het voelde als een verbouwingsvergunning aanvragen voor een monument in Frankrijk. 

Comfortabele vering

De meeste tekortkomingen worden gecompenseerd door de belachelijk comfortabele vering. Het oude magische tapijtgevoel uit de tijd van de CX en BX is terug. Op nog wat kleinere wielen met meer rubber zou het nog comfortabeler worden. Maar het is nu al alsof je op een luchtbed op een windstille Middellandse zee dobbert. 

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates.

Miniatuurvoorbeeld
Deel 1

Duurtest Citroën C5 Aircross: hoe Frans wil je het hebben?