Deel 1

Duurtest Peugeot Rifter: de ultieme vakantiebus?

17 juli 2019 19:52

Onze autotester Rutger trekt zich deze vakantie ook even terug en doet dat met de Peugeot Rifter. Een gigantische auto die op papier ideaal lijkt voor vakantiegebruik. Deel 1: de eerste indruk.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier de updates.

Mijn ideale vakantie-auto is ruim, zuinig, comfortabel, stil en kan onderweg al mijn apparaten opladen. De Peugeot Rifter (in de lange versie) lijkt op het eerste gezicht een ideale kandidaat. De komende vier weken nemen we de proef op de som in deze duurtest. 

Eerst even over die naam. Iedereen die ik spreek over deze Peugeot (inclusief mijzelf) maakt namelijk dezelfde grap: Peugeot Rufter. Ja. Peugeot Drifter heb ik ook gehoord, maar niet van iemand die de auto eerst zelf gezien had. Het vorige model heette nog de Peugeot Expert, maar blijkbaar was de glans van die naam verdwenen en nu zitten we dus met het woord Rifter opgescheept. 

Bankje is plat te leggen

Ik vermoed dat we deze auto nog een MPV mogen noemen. Een busje, maar dan niet al te groot en geschikt gemaakt voor gezinnen met kinderen die nog in kinderzitjes passen en behoefte hebben aan een tafeltje op de voorstoel waar ze dan al hun spullen naast kunnen kwakken. En huilen omdat het niet op het tafeltje ligt.

De versie die wij rijden heeft een achterbank waarvan je eerst vermoed dat het drie losse stoelen zijn, maar het blijkt gewoon een bankje dat in twee ongelijke delen plat te leggen is. Heel erg plat overigens. De stoelen verdwijnen echt in de vloer en je hebt een ruimte over waar je zo een fiets in kwakt. Of twee. Of misschien wel drie. En dan kun je die kinderen mooi thuislaten. 

Besparingen

Links en rechts zie je besparingen die je in bedrijfswagens nog veel ziet en in personenwagens steeds minder: een benzineklep met een uitsparing om hem open te maken en een vuldop die je met de sleutel moet losmaken bijvoorbeeld. De zoektocht naar de usb-poort eindigde ook direct onder het schermpje. Scheelt weer een kabel trekken.

Voor een auto die dik 35.000 euro kost met alle opties die wij hebben, voelt dat soms wat goedkoop. Maar voor een bus van 4 meter 75 met 850 tot 1672 liter opbergruimte voor de tent, de haringen en alle opblaasspeelgoed dat je per ongeluk bij de Action hebt gekocht, voelt het een koopje. 

Gezinsvakantie

De komende vier weken vogelen wij in de vrije natuur uit hoe de Peugeot zich houdt in de stressvolle situatie van een gezinsvakantie in de natuur. 

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor de Bright Duurtest. Volg hier de updates

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Elektrische busjes van Toyota en Fiat onderweg

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Volkswagen toont elektrische versie van klassieke Type 2-bus

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Dit busje van Renault bezorgt je pakje klimaatneutraal