Betere brandstofmotor

Duurtest Mazda 3: wat is Skyactiv?

28 augustus 2019 08:58

Terwijl elke andere autofabrikant de route van de hybride of volledig elektrische auto kiest, is er één merk dat dapper weerstand biedt: Mazda. Met de Skyactiv-motoren probeert het Japanse merk alles uit de verbrandingsmotor te halen. Hoe dan?

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates

Bluemotion, Econetic, Skyactiv; het zijn voorbeelden van zelfverzonnen woorden om aan te geven dat de auto zuinig is. Volkswagen plakte het Bluemotion-label ook gewoon op de sjoemeldiesels en dus zullen er niet veel consumenten zijn die zo'n label serieus nemen. Onze Mazda 3 in de duurtest heeft een plakkertje met 'Skyactiv G' achterop. 

Skyactiv is de naam die Mazda al geruime tijd gebruikt om aan te geven dat de motoren in deze auto's een lager verbruik hebben. In het geval van de Bluemotion-auto's betekende dat vaak kleinere motoren met een turbo er op, zodat je op kruissnelheden een lager verbruik had. Mazda gelooft daar niet in en verkoopt nog auto's met grotere cilinderinhoud. 1.5, onze 2 liter en zelfs een 2.5 benzine.

Om toch mee te kunnen concurreren met die zuinigere auto's wordt er bijvoorbeeld alles aan gedaan om frictie in de motor te minimaliseren. Elke keer dat een zuiger op en neer gaat of een krukas draait is er een beetje weerstand. De Skyactiv-motoren hebben een minimale weerstand volgens de Japanners. Ook heeft het Skyactiv G-blok in onze testauto een uitlaat die niet meteen van de 4 cilinders naar 1 lange pijp gaat, maar eerst van 4 uitgangen naar 2 uitlaten, die daarna overgaan in 1 uitlaat. 

Skyactiv-X uitgelegd

De nieuwe Skyactiv X die later ook in deze auto verkrijgbaar zal zijn, gaat nog een stapje verder om het maximale resultaat uit elke druppel brandstof te halen. Benzinemotoren krijgen traditioneel brandstof ingespoten vanaf een centraal punt, waarna de vonk erbij komt en de ontploffing dus vanaf 1 punt opbouwt. Zo wordt de energie niet maximaal benut. Mazda heeft nu ideeën uit de dieselmotor gebruikt voor hun nieuwe benzinemotoren.

SPCCI heet het: Spark Controlled Compression Ignition. Compressie ontsteking is de manier waarop dieselmotoren ontbranden. Zonder bougie, maar door de opgebouwde hitte (als gevolg van hoge compressie) ontploft de ingesproeide diesel. Dat kan met benzine niet precies zo, maar wel voor een groot deel. De Skyactiv X-motor krijgt een zeer arm mengsel van lucht en brandstof ingespoten (veel lucht, weinig brandstof) dat met behulp van een kleine vonk tot een soort voor-ontbranding wordt gebracht.

Door de enorm hoge compressie van 16,3 : 1 (normaal rond de 12:1) komt vervolgens het hele mengsel tot ontbranding, net als in een dieselmotor. Omdat het mengsel zo arm is, levert de motor met minder brandstof dezelfde kracht als een gewone 2.0 liter motor. Mazda hoopt zo de brandstofmotor nog een tijdje in leven te houden.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates