Stekkerloos elektrisch

Duurtest Toyota Corolla: vier weken hybride rijden

13 september 2019 12:12

Onze autotester Rutger reed in de Bright-duurtest nog nooit een Toyota-hybride. Daar brengen we deze maand verandering in, met de Corolla stationwagon. En die is sexy'er dan dat klinkt.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates.

De Toyota Corolla werd vervangen door de Auris, die op zijn beurt weer werd vervangen door de Corolla. Na een tijdje afwezigheid telt de Japanse automaker dan ook vrolijk door met de meer dan 46 miljoen exemplaren die van de Corolla verkocht zijn. De traditie wordt in naam voortgezet, maar baas Akio Toyoda roept u als koper toe: "No more boring cars!". Dat is deze sexy belijnde stationwagon af te zien. Nog nooit stond een Toyota ook op zulke fraaie velgen. 

Maar de heruitvinding van wat een Toyota moet zijn is niet waarom we deze auto testen. In 2011 begonnen we de Bright Duurtest met de Nissan Leaf. Die kozen we vanwege zijn elektrische aandrijving. Toyota heeft sinds die tijd vooral ingezet op hybride en waterstof. Waterstofauto's rijden op dit moment vooral binnen proefprojecten en overheidsinstellingen. Maar de Toyota-hybride is een verkoopsucces.

De komende vier weken willen we kijken of de belofte van zuiniger rijden dankzij de hulpaccu waargemaakt wordt. De auto die we vorige maand reden: de Mazda 3 op benzine is een mooie referentie. Een auto in dezelfde klasse, waar we over de volledige vier weken ongeveer 1 op 17 mee reden.

Japanse snit voor Europese smaak

Welk model rijden we?

De auto die wij rijden heet de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Business Sport Intro. Het is een introductiemodel dat bedoeld is om de verkopen op te stuwen en die dus standaard een aantal mooie opties aan boord heeft. Voor € 37.595 heb je een stationwagon met een flink touchscreen voor je navigatie en entertainment. Een mooi interieur met leer en alcantara. Dikke 18" wielen.

Ook krijg je een JBL-audioset met 8 speakers en een subwoofer. Bijzonder is dat die subwoofer niet het geluid volledig overstemd, maar een mooi gebalanceerd basslaagje onder de muziek legt.

Onze auto heeft een head-up display aan boord. En led-verlichting waar je ook maar verlichting hebt op een auto. Radar Cruise Control houdt je keurig op afstand van je voorganger. Lane Trace Assist houdt je binnen de lijntjes. Verkeersborden worden voor je gelezen. Alles van verlichting tot ruitenwissers worden automatisch in- en uitgeschakeld. Je zou er haast gewend aan raken.

Maar voor wie hem zelf moet betalen begint de Corolla Touring Sports (lees stationwagon) bij 25K voor een 1.2 benzine en bij 27.400 euro voor een 1.8 hybride. De instapper heeft LED-dagrijverlichting, achterlichten en koplampen, airco, centrale vergrendeling op de afstandsbediening, een stuur met knoppen voor bediening van het infotainment en zelfs automatisch grootlicht is standaard. Aan de buitenkant herken je de instapper aan zijn wieldoppen, aan de binnenkant aan het kleinere infotainmentscherm. 

Zulke velgen verwacht je niet op een hybride Toyota

De komende vier weken hypermilen we deze Corolla in "Emotional Red" over 's Heren wegen. Heb je vragen, moeten we iets voor je uitproberen; laat het ons weten op Twitter of Facebook

Wil je onze videoreviews van auto's niet missen? Abonneer je op ons YouTube-kanaal