Auto-test

Duurtest Toyota Corolla: kan ie ook stuk?

20 september 2019 11:23

Toyota's staan bekend om hun duurzaamheid. Volgens liefhebbers en onafhankelijke tests zijn Toyota's al jaren de meest betrouwbare auto's. Hoe kan dat?

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates. Dit keer: de Toyota Corolla.

We rijden nu twee weken met de Toyota Corolla en er is nog niets stuk gegaan. Nu heb ik dat met een auto van Italiaanse, Engelse of Franse makelij ook wel eens meegemaakt, maar voor deze Japanner is niet stuk gaan deel van de identiteit. Voor wie nog niet weet hoe het kan dat Toyota al zo lang aan de top staat, terwijl andere merken ups en downs hebben in betrouwbaarheid; ga er lekker bij zitten. Hier is het verhaal van Toyota's unieke werkwijze. 

Terwijl we in het Westen steeds op zoek zijn naar weer een nieuwere slimmere manier om dingen te doen, werkt Toyota al decennialang aan het stapje voor stapje beter maken van het bestaande systeem. Geen revolutie, maar evolutie. Het Toyota Production System (TPS) is een razend verfijnde methode, bedacht om het produceren van auto's op een aantal onderliggende principes te verbeteren. 

Continu een stapje beter

Kaizen is een tijdje bijzonder hip geweest in het Westen. Het is één principe uit een lange lijst waar Toyota haar functioneren op baseert en staat voor het continu monitoren en verbeteren van bestaande processen. Als er iets niet goed loopt, kijk je naar de oorzaak daarvan en voer je een verbeterslag door. Iedereen in het bedrijf mag een probleem aanwijzen. Of je nu verantwoordelijk bent voor het schoonmaken van de toiletten in de fabriek of de directeur bent: als er iets niet lekker loopt, mag je dat aangeven en wordt het aangepakt.

Beide principes staan haaks op het hiërarchische model waar de nieuwste managementtrends gevolgd worden. Ook het principe dat beslissingen op een lange termijn filosofie worden gebaseerd is anders dan bij de meeste grote bedrijven. Die moeten voor de aandeelhouders de korte termijn winst maximaliseren. 

Het productieproces werd de afgelopen jaren op deze manier elke maand een stukje beter. Het bedrijf zorgt dat er just-in-time geproduceerd wordt, dat elk proces gestandaardiseerd wordt, dat fouten visueel op te sporen zijn en dat iedere medewerker zich verantwoordelijk voelt voor de kwaliteit van het product. TPS gaat dan ook zowel over de cultuur in de organisatie als de technische beslissingen die genomen worden.

Gedeeld succes

Ondanks het succes van Toyota is het productiesysteem nooit helemaal overgenomen door andere automakers. Bij General Motors stonden bijvoorbeeld de vakbonden en sommige managers in de weg. Elke automaker heeft wel iets overgenomen van de filosofie, maar bij Toyota is het zo ingebakken in de cultuur, dat niemand de inhaalslag nog lijkt te kunnen maken.

De Japanners hebben het proces gedeeld met goede doelen. Zo is de voedselbank van New York geholpen om wachttijden in de distributie te verminderen en te zorgen dat bederfelijk voedsel snel weer de opslag verlaat. Een organisatie die huizen herbouwde na orkaan Katrina lukte het om de bouwtijd van huizen van zo'n 15 weken terug te brengen tot 6 weken. 

Wil je meer weten over deze manier van werken, dan raad ik je het boek 'The Toyota Way' van Jeffrey Liker aan. Volgende week weer informatie van achter het stuur van de Corolla. 

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates.