De nieuwe Renault Zoe Beeld © Bright
De nieuwe Renault Zoe Beeld © Bright
Elektrische auto's

Eerste indruk: de vernieuwde Renault Zoe

3 oktober 2019 12:01

De nieuwe elektrische Renault Zoe ZE 50 ziet er niet erg nieuw uit. Maar van binnen is er van alles veranderd. Bright-autotester Rutger ging naar Sardinië om de nieuwe Zoe heuvels op en af te jagen.

Aan het uiterlijk van de Renault Zoe zijn maar een paar dingen veranderd. De motorkap, de lampen en de voorbumper zijn een beetje aangepast, maar in de basis is dit dezelfde auto. Dat kun je jammer vinden, maar de Zoe is al jaren een van de best uitziende elektrische auto's. Dus wellicht was dit de juiste keuze. 

Actieradius en motor

De oorspronkelijke Zoe had een accu van 22 kWu, die was in 2016 al gegroeid naar 41 kWu en is nu maar liefst 52 kWu. Het bereik is dan ook van 150 realistische kilometers naar 325 kilometer gegaan (390 volgens de officiële WLTP-test).

De oude Renault Zoe voelde niet langzaam, maar Renault heeft toch gekozen voor een pittigere elektrische motor die 136 pk heeft en je in minder dan 10 seconden naar de 100 km/u helpt. 

Snelladen

Snelladen kan helaas niet met snelheden zoals die van de Hyundai's en Kia's. Met 50 kW bungelt de Zoe onderaan als het om de snellaadsnelheden gaat. Gelukkig gaat dat wel met de universele CCS-stekker. De Zoe heeft echter een 'partytrick'. De interne lader maakt het mogelijk om aan een gewone laadpaal met 22 kW stroom binnen te laten. 

Tot mijn chagrijn heeft Renault nog steeds geen oplossing weten te verzinnen voor de laadkabel. Die heeft een vakje onder de bagagebodem. Als je dus tassen mee hebt, moet je die allemaal tillen om de laadkabel te pakken. Ik wacht op het eerste merk dat een lade onder de hoedenplank maakt. 

Vanwege de hoogte kun je achterin makkelijk twee volwassenen of een camerakit kwijt.

Binnen

Binnenin valt het nieuwe dashboard op. Twee schermen geven je alle info die je nodig hebt. Eentje waar je vroeger de klokken had, eentje in het midden. Met een grotendeels intuïtieve interface en mogelijkheden genoeg om de boel naar je eigen smaak aan te passen. 

Zodra je wegrijdt valt op dat de nieuwe Zoe nog weer stiller is geworden dan zijn voorganger. De voorruit en de deuren hebben een upgrade gehad in de geluidsisolatie. 

Vanaf €25.390 heb je een Zoe met een lease-accu. Die kost je 74 tot 124 euro per maand afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt. Wil je de accu gewoon kopen, dan is de vanafprijs €33.590.

Volg ook het Bright YouTube-kanaal. Binnenkort testen we meer nieuwe elektrische auto's.

De twee schermen onderin zijn standaard, de monitor bovenop zul je zelf mee moeten nemen.