Krijgt broertjes en zusjes

Duurtest Nissan Leaf e+: thuis bij de familie

27 oktober 2019 09:49

Onze autotester Rutger rijdt vier weken lang met de Nissan Leaf. Maar deze week wordt de relatie pas echt getest, want hij is bij de schoonouders op bezoek: Nissan in Tokyo.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates. Dit keer: de nieuwe Nissan Leaf e+.

Nissan was er vroeg bij met een elektrische auto voor de massa. De Nissan Leaf was de auto waarmee het nieuwe elektrische tijdperk begon. Voordat BMW met de i3 kwam, Hyundai met de iOniq en Renault met de Zoe, was er de Leaf. En nu acht jaar later is het ook weer de eerste waarvan een tweede versie verschenen is.

Inmiddels zijn de iOniq en Zoe ook opgefrist en hebben we nieuwkomers als de Hyundai Kona, Kia Soul en Kia e-Niro. Op het hoofdkantoor van Nissan in Japan staat de Leaf tussen kleine Kei-cars, niet in Europa te verkrijgen modellen als de Serena en Skyline en naast sportieve auto's als de GT-R en de 370Z. 

Wat we dan eigenlijk een beetje missen zijn broers en zussen voor de Leaf. De Koreanen hebben vier elektrische wagens onder hun twee merken uitgebracht. Bij Nissan moeten we het nog steeds doen met eentje. Ook nog eens een hatchback, terwijl crossovers/suv's populairder zijn en eenvoudiger te ontwerpen, omdat je in de extra hoogte een accu gemakkelijk kwijt kunt.

Nissan heeft in de showroom dan wel niets anders dan de Leaf staan, over twee jaar hebben ze meer ruimte nodig. Want in 2022 moeten er 8 extra volledig elektrische auto's te koop zijn. De eerste daarvan kennen we al: de Ariya die we op de Tokyo Motorshow troffen. Nu nog een concept, maar gezien de afwezigheid van onmogelijke details, zal het een gevalletje Range Rover Evoque worden. Alleen de kenner zal een paar details kunnen vinden die afwijken.

Van de overige 7 kun je er gerust van uitgaan dat ook die in de populairdere segmenten zullen zitten. Zowel kleiner als groter dan de Leaf. Het wordt nog gezellig in de showroom van Nissan.  

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Duurtest Nissan Leaf e+: maar die accu's dan?