Duurtest Kia Soul: overal knoppen
Deel 2

Duurtest Kia Soul: overal knoppen

11-11-2019 15:55 Laatste update: 22-11-2019 16:25

De nieuwe Kia Soul heeft meer knoppen dan een lanceerstation. Bright-autotester Rutger heeft ze allemaal geprobeerd.

Kijk ook:

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates. Lees ook deel 1 over de Kia Soul.

Een auto met zoveel opties als de Kia Soul heeft logischerwijs ook een heleboel knoppen. Op het stuur. Achter het stuur. Op de middenconsole. Op de deurgreep. Op het infotainmentsysteem. Overal vind je knoppen. We lopen de belangrijkste vandaag langs. Weet je meteen wat er allemaal aan speelgoed op de Kia zit. 

De Kia heeft geen pookje, maar een draaiknop. Die heeft drie standen: achteruit, neutraal, vooruit. En de knop in het midden zet hem in de parkeerstand. Als je de motor uitzet, gaat hij ook automatisch in de parkeerstand. Handig. Onze Executiveline heeft stoelkoeling naast de standaard stoelverwarming voorin. De heetste stand voel je door je skijas heen.

Rechts zie je een knopje voor de stuurverwarming en met de Drive-mode kun je kiezen tussen normaal, eco (afgezwakte pedaalreactie) en sport (opgefokt).

Op 2 knopjes na is hier alles wat je gewend bent. Driver Only zorgt ervoor dat de verwarming alleen de bestuurder probeert warm te houden en niet de hele cabine. Handig als je in je eentje in de auto zit. EV is een snelkoppeling naar een menuutje in het infotainmentsysteem. Beetje rare plek.  

Dat je de verlichting nog met de hand kan verstellen is wat ouderwets voor een auto als deze. Met de knop ernaast kun je de dashboardverlichting instellen en ook het infotainmentsysteem kan ermee gedimd worden. Het autootje tussen de lijntjes is de rijbaanassistent. De twee autootjes daaronder de dodehoek-assistent. HUD is de headup display. Hiermee kun je hem dichtklappen als het je allemaal even te veel wordt.

Rechtsonder zit de knop om de traction control uit te schakelen en VESS staat voor Virtual Engine Sound System. Een knopje om voetgangers een beetje meer geluid te geven om de auto aan te herkennen. Bij het achteruit rijden maakt de auto ook het geluid van een manoeuvrerende vrachtauto. 

Links op het stuur vind je dit clustertje met knoppen die allemaal over geluid gaan. Volgende en vorige track. Volgende is naar beneden, vreemd genoeg. Volume harder en zachter of uit. Spraakassistent gebruiken (lang indrukken voor Siri of Google Assistant). Bellen. Stoppen met bellen. En bronkeuze. Kijk Peugeot! Het kan best allemaal op het stuur in plaats van erachter, verstopt op een onzichtbaar pookje.

Rechts op het stuur een zelfde soort samenscholing van knopjes. Deze gaan op 2 na allemaal over de cruise control. Het knopje met de afbeelding van twee blaadjes huiswerk doet je door menu's bladeren. De pijltjesknop helpt je te selecteren en te kiezen. 

Alle opties zijn eenvoudig te vinden en de enige misplaatste knop is die EV knop, die eigenlijk wel mag ontbreken, omdat je in het menu van het infotainmentsysteem de info daarover standaard in beeld hebt. Kia zou ook een voorbeeld mogen nemen aan Toyota die de knop voor de rijbaanassistent op het stuur geplaatst heeft. Omdat de rijbaanassistent elke keer na het starten weer aanstaat, zou je hem eenvoudiger uit moeten kunnen zetten. Zonder te graaien achter het stuurwiel. 

De adaptive cruise control en de waarschuwingen voor kruisend verkeer bij het uitparkeren zijn bijzonder welkome opties op deze auto en eenvoudig te bedienen. 

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates. Dit keer: de nieuwe Kia Soul.