Duurtest Kia Soul: welke concurrentie?
Soul vs de rest

Duurtest Kia Soul: welke concurrentie?

18-11-2019 16:04 Laatste update: 22-11-2019 16:25

Bright-autotester Rutger rijdt al drie weken in de elektrische Kia Soul. Tijd om eens rond te kijken: welke elektrische alternatieven zijn er?

Review: Kia e-Soul

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg hier alle updates. Dit keer: de nieuwe Kia Soul. Lees ook deel 1 en deel 2

De volledig elektrische Kia Soul is tot nog toe een feestje in alledaags gebruik. Veel mensen roepen dat ze hem lelijk vinden, waardoor ik de ene na de andere kans krijg om snedige opmerkingen te verzinnen. Zoals "Je moeder is lelijk", "Ik hoef jouw onderontwikkelde esthetische gevoel niet op mijn auto geprojecteerd te krijgen" en "Mag ik jouw auto even zien?". Het maakt de band tussen mij en deze koddige Koreaan alleen maar dieper.

Voor vandaag laten we ook de ratio even toe en vergelijken de Kona met de meest logische concurrenten. Die moeten minimaal een 60 kWu accu hebben en mogen niet meer dan 5000 euro duurder of goedkoper zijn. 

Renault Zoe en Tesla Model 3

Daarmee vallen de Renault Zoe en de Tesla Model 3 af. Die zitten op basis van hun prijs in een andere categorie. De nieuwe Zoe heeft een iets kleinere accu (53 kWu), maar kost ook een dikke 10'000 euro minder. Geen wonder dan dat we de Zoe op dit moment als de ideale instapper in onze Bright Duurtest zien. De Standard Range Plus Model 3 is met 49K op dit moment de goedkoopste Model 3 die in Nederland leverbaar is. Net iets te duur dus. 

Nissan Leaf e+

De Nissan Leaf e+ die we vorige maand in de duurtest reden is de meest voor de hand liggende concurrent van een ander merk. De auto is ruimer van binnen. Je zult minder opmerkingen krijgen over het uiterlijk en op papier lijken de auto's weinig van elkaar te verschillen. De Soul blijkt echter een stuk zuiniger in gebruik, waardoor het werkelijke bereik hoger ligt dan bij de Nissan met de identieke accu. Dat kan bij koud weer snel 50 kilometer schelen. De Leaf is ook nog eens bijna 3000 euro duurder. De genadeslag komt echter met het snelladen. Op papier kan de Leaf met 100 kW snelladen. Rapper dan de 75 kW van de Kia. De Leaf heeft echter een ouderwetse ChadeMo-aansluiting. De snelste oplader daarvoor in Nederland kan niet meer dan 50 kW leveren. Bovendien beschermt de Leaf de batterij niet door deze actief te koelen, maar door de laadsnelheid te verlagen. 

Hyundai Kona

De Hyundai Kona is een dikke 1000 euro goedkoper en heeft verder exact dezelfde aandrijflijn. Ik vind de Soul een stuk knapper dan de Kona, maar smaken verschillen. De halfbroer van Hyundai is van binnen vergelijkbaar qua ruimte, gaat net zo zuinig met zijn kilowattjes om en laadt rap op. 

Kia e-Niro

De Kia e-Niro is ongeveer even duur als zijn broertje. Je krijgt een wat traditioneler vormgegeven auto, met wederom exact dezelfde aandrijflijn. Het grote verschil zit hem in de 18 centimeter extra lengte. Die voel je aan de binnenkant. Met name in de achterbak, waar je maar liefst 135 liter meer ruimte hebt. Als je de achterbank niet kan gebruiken voor bagage, omdat dat zo sneu is voor je kinderen, heb je met de e-Niro een auto die bruikbaarder is voor een vakantie.

Maar wij vinden de Kia Soul zoveel leuker om te zien, dat we die 135 pakken melk wel op ons vakantieadres aanschaffen. 

Abonneer op ons YouTube-kanaal voor een videoreview van de Kia Soul.