Duurtest

Duurtest Renault Zoe ZE50: drie weken elektrisch

16 december 2019 18:20

Onze autotester Rutger rijdt drie weken met de nieuwe elektrische Renault Zoe. Vandaag deel 1: de kennismaking.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates.

Op het warme Sicilië mochten we onlangs al kennismaken met de nieuwe Renault Zoe. Beetje door de bergen rijden, in de Middellandse zee zwemmen en dineren in een wijngaard. Een soort ideale eerste date was het. Maar zoals iedereen weet worden relaties gemaakt en gebroken als ze wat langer duren. Daarom rijden we de Zoe drie weken in de Nederlandse kou. Waarbij we zelf moeten opladen en onze broodjes smeren. 

Er zijn vier versies te koop van de Zoe. Elk met een keuze om de accu te huren of te kopen. De goedkoopste versie is de Life (€25390 met accuhuur) en aan de wieldoppen en de airconditioning kun je zien dat je de goedkoopste hebt.

De auto die wij rijden is een Zen-uitvoering. Met climate control en 16" lichtmetalen velgen. De meest luxe Intens-versie heeft een groter multimediascherm van 9,3" in plaats van 7". Stoelverwarming, achteruitrijcamera,  automatisch dimmende binnenspiegelen én luxere lichtmetalen velgen zijn ook standaard. Wij moeten het zonder doen. Onze Zen heeft parkeersensoren, lane keep assist, draadloze oplader voor de telefoon, grootlichtassistent en cruise control. Voor 295 euro is daar de City Pack bijgekomen met parkeersensoren rondom én een achteruitrijcamera. Een beetje overbodige luxe voor zo'n klein autootje.

Had mij maar voor 395 euro Pack Winter gegeven met elektrische verwarmbare voorstoelen en stuur. Geen overbodige luxe in een elektrische auto, omdat stoelverwarming de meest efficiënte manier is om warm te blijven. Voor 95 euro kun je Alarmvoorbereiding met Supervergrendeling krijgen. Wie wil dat nou niet?

Totaalprijs voor onze auto inclusief de verf Blanc Quartz is 35.365 euro. Daarmee is het een concurrent van de uitlopende Volkswagen e-Golf (190 km bereik) en de Nissan Leaf (220 km bereik). De Zoe ZE50 heeft minder binnenruimte dan die wagens, maar wel ruim 100 kilometer meer bereik op een acculading. 

Het dashboard is één groot scherm
Interieur Zoe met klein infotainmentscherm
Aan de achterkant zijn de lampen zichtbaar veranderd

We gaan de komende drie weken op pad met de Zoe. Heb je vragen? Wil je dat we iets uitproberen? Laat het weten op Twitter of Facebook

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates.

Meer video's over elektrische auto's? Abonneer je op het Bright YouTube-kanaal