Getest: de eerste hybride Bentley
Elektrisch op z'n Engels

Getest: de eerste hybride Bentley

11-12-2019 04:00 Laatste update: 10:45

Bright-autotester Rutger flaneert door de provincie met de gigantische Bentley Bentayga. Een hybride auto met 40 kilometer volledig elektrisch bereik.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates. Dit keer: de Bentley Bentayga.

De Bentley Bentayga is op het eerste gezicht geen voor de hand liggende auto om voor Bright te testen. Maar er zijn drie belangrijke redenen om dat toch te doen. De Bentley is namelijk een ideale case-study om te zien wat er in de autowereld gebeurt. Vanwege die hybride aandrijflijn, het feit dat het een SUV is en omdat het moederbedrijf van Bentley de Volkswagen-groep is. Ik leg het uit. 

Oud geld gaat dood

Babyboomers en echoboomers zullen zich Bentley herinneren als ouderwetse luxe. Een auto voor oud geld. Een minder voor de hand liggende keuze dan een Rolls Royce, maar niet minder exclusief. Millennials hebben mogelijk eens een Bentley gepeept in een hiphop video of lyric, maar daar houdt het ongeveer mee op.

Omdat oud geld aan het doodgaan is (of beter gezegd: de aristocratie is aan het afbrokkelen), is het voor bedrijven als Bentley steeds lastiger om te blijven bestaan in de oude vorm. De doelgroep nu zit eerder in Abu Dhabi of Shenzen dan in Engeland en die hebben net iets andere wensen dan de achtste generatie kasteelbezitter. Porsche kwam met een SUV, Lamborghini kwam met een SUV en Bentley bouwt dus ook een SUV. Inmiddels is ook Aston Martin zo ver, alleen Ferrari blijft koppig weerstand bieden aan het fenomeen.  

De Bentayga is de eerste Bentley SUV

Volume is king

Bij het instappen in een Bentley verwacht je een wereld van onbekende luxe tegen te komen. De eerste indruk is dan ook positief. Prachtig bewerkt leer, licht kitscherig chroom rond alle knopjes en stoelen als chesterfields. Maar dan 800-voudig verstelbaar en verwarmd én met massagestand. Zoals het altijd was in een Bentley. Als een huiskamer voor een man met een titel en een roedel jachthonden. Maar zelfs die man loopt met een iPhone in zijn kamerjas rond tegenwoordig en dus treffen we ook een touchscreen aan in het dashboard en achterin tussen de stoelen voor de passagiers.

De interface doet wat knullig vormgegeven aan, maar de knoppen en de functies komen me bekend voor. Uit een Skoda. Dat is vreemd, maar ook weer niet zo vreemd. Want zoals Rolls Royce is overgenomen door BMW is Bentley eigendom van de Volkswagen-groep (waar Skoda ook bij hoort).

Waarom? Omdat je als kleine automaker eigenlijk niet meer kan bestaan. De ontwikkelkosten van een nieuwe auto (inclusief alle verplichte crashtests) zijn zo hoog, dat het bijna onmogelijk geworden is om nog auto's te bouwen onder de 500.000 euro, tenzij je er genoeg van maakt. Of genoeg onderdelen deelt met andere auto's die de investering terug verdienen. In dit geval is dat grotendeels van de Audi Q7. De Bentley wordt dan wel bedacht en gebouwd in Crewe in Engeland, maar niet zonder samenspraak met de Duitsers. 

Old school: trekknoppen voor ventilatieroosters

Hybridisering

Behalve dat dit de eerste Bentley SUV is, is het ook de eerste gedeeltelijk elektrische Bentley. Officieel is de uitstoot 79 gram CO2 per kilometer. Maar belangrijker is het volledig elektrische bereik van 39 kilometer. Wie hem naast de stallen aan de stroom parkeert, kan dus het grootste gedeelte van de korte ritten helemaal zonder lokale uitstoot doen. Leg je ook nog wat zonnepanelen boven de paarden, dan ben je helemaal goed bezig. Druk je het gaspedaal even door, dan komt een 3 liter V6 tot leven. Treurig voor een volbloed natuurlijk, maar in combinatie met de elektromotor kom je dan wel tot 449 pk, 700 Nm koppel en een sprintje naar de 100 in 5,5 seconde.

Onder druk van regelgeving moeten nieuwe auto's hun uitstoot flink verminderen en daarom zien we een stortvloed aan nieuwe volledig elektrische en hybride auto's. De Bentley is een goed voorbeeld van een auto die bestaat vanwege die druk. 

Bentley meets Audi

De Bentley Bentayga Hybrid heeft als voornaamste voordeel dat hij de betrouwbaarheid van een Audi combineert met de exclusiviteit van een Bentley.

Het grootste nadeel is het prijskaartje (vanaf 182.000 euro) in combinatie met het doorschemeren van het minder exclusieve Volkswagen-dna.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates. Dit keer: de Bentley Bentayga.

Neue Schule: VW-knoppen op het stuur